Pendekatan pengajaran secara berkumpulan dalam Program Pemulihan Khas Bahasa Melayu
Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap perlaksanaan, penguasaan, dan keberkesanan pendekatan pengajaran secara berkumpulan oleh Guru Pemulihan Khas dalam Program Pemulihan Khas Bahasa Melayu dari 40 buah sekolah kebangsaan di Johor. Seramai 40 orang responden yang terdiri daripada guru-...
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia
2017
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/10414/ http://journalarticle.ukm.my/10414/ http://journalarticle.ukm.my/10414/1/134-258-1-SM.pdf |
id |
ukm-10414 |
---|---|
recordtype |
eprints |
spelling |
ukm-104142017-05-29T01:01:13Z http://journalarticle.ukm.my/10414/ Pendekatan pengajaran secara berkumpulan dalam Program Pemulihan Khas Bahasa Melayu Mohd Asnorhisham Adam, Abdul Rahim Bin Hamdan, Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap perlaksanaan, penguasaan, dan keberkesanan pendekatan pengajaran secara berkumpulan oleh Guru Pemulihan Khas dalam Program Pemulihan Khas Bahasa Melayu dari 40 buah sekolah kebangsaan di Johor. Seramai 40 orang responden yang terdiri daripada guru-guru pemulihan yang mengajar Bahasa Melayu dari 40 buah sekolah kebangsaan di Johor telah dipilih secara kelompok atas kelompok. Soal selidik digunakan sebagai instrumen kajian yang telah diubah suai daripada penyelidikpenyelidik lepas. Instrumen soal selidik ini digunakan untuk membuat kajian rintis bagi menguji kebolehpercayaan/analisis kesahihan. Darjah kebolehpercayaan (alfa Cronbach) bagi instrumen yang digunakan dalam kajian ini ialah0.707. Kajian ini dianalisis menggunakan perisian Statistical Packages for Social Science (SPSS) version 20.0 berbentuk statistik deskriptif, iaitu peratusan, kekerapan dan min serta statistik inferensi, iaitu ujian-t. Hasil kajian menunjukkan bahawa tahap perlaksanaan, penguasaan, keberkesanan pengajaran secara berkumpulan oleh guru pemulihan khas dalam Program Pemulihan Khas Bahasa Melayu beradapada tahap yang tinggi. Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia 2017-05 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/10414/1/134-258-1-SM.pdf Mohd Asnorhisham Adam, and Abdul Rahim Bin Hamdan, (2017) Pendekatan pengajaran secara berkumpulan dalam Program Pemulihan Khas Bahasa Melayu. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu ;Malay Language Education (MyLEJ), 7 (1). pp. 66-73. ISSN 2180-4842 http://spaj.ukm.my/jpbm/index.php/jpbm/issue/view/43 |
repository_type |
Digital Repository |
institution_category |
Local University |
institution |
Universiti Kebangasaan Malaysia |
building |
UKM Institutional Repository |
collection |
Online Access |
language |
English |
description |
Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap perlaksanaan,
penguasaan, dan keberkesanan pendekatan pengajaran secara
berkumpulan oleh Guru Pemulihan Khas dalam Program Pemulihan
Khas Bahasa Melayu dari 40 buah sekolah kebangsaan di Johor.
Seramai 40 orang responden yang terdiri daripada guru-guru pemulihan
yang mengajar Bahasa Melayu dari 40 buah sekolah kebangsaan di Johor
telah dipilih secara kelompok atas kelompok. Soal selidik digunakan
sebagai instrumen kajian yang telah diubah suai daripada penyelidikpenyelidik
lepas. Instrumen soal selidik ini digunakan untuk membuat
kajian rintis bagi menguji kebolehpercayaan/analisis kesahihan. Darjah
kebolehpercayaan (alfa Cronbach) bagi instrumen yang digunakan dalam
kajian ini ialah0.707. Kajian ini dianalisis menggunakan perisian Statistical
Packages for Social Science (SPSS) version 20.0 berbentuk statistik
deskriptif, iaitu peratusan, kekerapan dan min serta statistik inferensi, iaitu
ujian-t. Hasil kajian menunjukkan bahawa tahap perlaksanaan,
penguasaan, keberkesanan pengajaran secara berkumpulan oleh guru
pemulihan khas dalam Program Pemulihan Khas Bahasa Melayu
beradapada tahap yang tinggi. |
format |
Article |
author |
Mohd Asnorhisham Adam, Abdul Rahim Bin Hamdan, |
spellingShingle |
Mohd Asnorhisham Adam, Abdul Rahim Bin Hamdan, Pendekatan pengajaran secara berkumpulan dalam Program Pemulihan Khas Bahasa Melayu |
author_facet |
Mohd Asnorhisham Adam, Abdul Rahim Bin Hamdan, |
author_sort |
Mohd Asnorhisham Adam, |
title |
Pendekatan pengajaran secara berkumpulan dalam
Program Pemulihan Khas Bahasa Melayu |
title_short |
Pendekatan pengajaran secara berkumpulan dalam
Program Pemulihan Khas Bahasa Melayu |
title_full |
Pendekatan pengajaran secara berkumpulan dalam
Program Pemulihan Khas Bahasa Melayu |
title_fullStr |
Pendekatan pengajaran secara berkumpulan dalam
Program Pemulihan Khas Bahasa Melayu |
title_full_unstemmed |
Pendekatan pengajaran secara berkumpulan dalam
Program Pemulihan Khas Bahasa Melayu |
title_sort |
pendekatan pengajaran secara berkumpulan dalam
program pemulihan khas bahasa melayu |
publisher |
Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia |
publishDate |
2017 |
url |
http://journalarticle.ukm.my/10414/ http://journalarticle.ukm.my/10414/ http://journalarticle.ukm.my/10414/1/134-258-1-SM.pdf |
first_indexed |
2023-09-18T19:57:23Z |
last_indexed |
2023-09-18T19:57:23Z |
_version_ |
1777406620728295424 |