Keberkesanan pembelajaran koperatif terhadap pencapaian dan motivasi murid sekolah menengah dalam pembelajaran bahasa Melayu
Kajian ini bertujuan untuk mengkaji keberkesanan pembelajaran koperatif terhadap pencapaian dan motivasi murid dalam pembelajaran Bahasa Melayu di sebuah sekolah menengah di daerah Petaling Perdana, Selangor. Kajian ini menggunakan kaedah tinjauan kuasi eksperimen yang terdiri daripada dua kumpul...
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia
2017
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/10409/ http://journalarticle.ukm.my/10409/ http://journalarticle.ukm.my/10409/1/128-246-1-SM.pdf |
Summary: | Kajian ini bertujuan untuk mengkaji keberkesanan pembelajaran koperatif terhadap
pencapaian dan motivasi murid dalam pembelajaran Bahasa Melayu di sebuah sekolah
menengah di daerah Petaling Perdana, Selangor. Kajian ini menggunakan kaedah tinjauan
kuasi eksperimen yang terdiri daripada dua kumpulan responden yang masing-masing terdiri
daripada 30 orang murid daripada kumpulan kawalan dan kumpulan eksperimen.Borang kaji
selidik digunakan bagi mendapatkan data untuk motivasi dan persepsi murid mengenai
pembelajaran koperatif.Ujian pra untuk menguji pencapaian murid sebelum rawatan diberikan
dan ujian pos untuk menguji keberkesanan rawatan yang diberikan. Data dianalisis
menggunakan Statistical Package For Social Science (SPSS) versi 21 untuk pemerihalan data
deskriptif dan inferensi. Dapatan kajian menunjukkan bahawa nilai purata min bagi
pencapaian murid dalam ujian pra untuk kumpulan eksperimen (min = 3.716) dan kumpulan
kawalan (min = 3.350) berada pada tahap yang sederhana tinggi. Bagi ujian pasca bagi
kumpulan eksperimen (min = 4.600) menunjukkan pada tahap yang tinggi, manakala
kumpulan kawalan (min = 2.916) berada pada tahap yang sederhana rendah. Bagi motivasi
murid setelah ujian pos, purata min kumpulan eksperimen (min = 3.541) dan kumpulan
kawalan (min = 3.476) berada pada tahap sederhana tinggi. Motivasi murid menunjukkan
perbezaan min yang signifikan terhadap Bahasa Melayu antara kumpulan koperatif dan
kumpulan tradisional.Dapatan kajian turut menunjukkan bahawa persepsi murid kumpulan
eksperimen terhadap pembelajaran koperatif berada pada tahap yang sederhana tinggi (min =
3.326). Murid-murid memberikan respons yang positif terhadap keberkesanan pembelajaran
koperatif di sekolah. Dengan kata lain, pendekatan koperatif dapat meningkatkan pencapaian
dan motivasi murid di samping membantu guru menjalankan pengajaran koperatif dalam mata
pelajaran Bahasa Melayu. |
---|