Keberkesanan teknik membaca SQ3R dalam pengajaran kefahaman membaca di sekolah menengah
Kajian dijalankan untuk melihat keberkesanan kaedah SQ3R dalam pengajaran membaca untuk tujuan pemahaman. Kajian dijalankan secara kuasi eksperimen dengan menggunakan teknik SQ3R bagi kumpulan eksperimen berbanding dengan kaedah konvensional untuk kumpulan kawalan. Kajian ini dilaksanakan di Sek...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia
2017
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/10408/ http://journalarticle.ukm.my/10408/ http://journalarticle.ukm.my/10408/1/127-244-1-SM.pdf |
Summary: | Kajian dijalankan untuk melihat keberkesanan kaedah SQ3R
dalam pengajaran membaca untuk tujuan pemahaman. Kajian dijalankan
secara kuasi eksperimen dengan menggunakan teknik SQ3R bagi kumpulan
eksperimen berbanding dengan kaedah konvensional untuk kumpulan
kawalan. Kajian ini dilaksanakan di Sekolah Menengah di daerah Padang
Terap, Kuala Nerang, Kedah yang melibatkan sampel kajian seramai 50
orang pelajar tingkatan satu yang dibahagikan kepada kumpulan eksperimen
seramai 25 orang pelajar dan kumpulan kawalan seramai 25 orang pelajar.
Ujian-t diguna untuk pengujian hipotesis yang dibina. Dapatan kajian
mendapati bahawa terdapat perbezaan yang signifikan antara kumpulan
eksperimen yang menggunakan kaedah SQ3R dengan kumpulan kawalan
yang menggunakan kaedah konvensional pencapaian keseluruhan
kefahaman membaca pelajar. Dapatan menunjukkan bahawa penggunaan
kaedah pengajaran membaca menggunakan teknik SQ3R mampu
memberikan kefahaman membaca dengan lebih berkesan kepada pelajar
tersebut. |
---|