Penyingkiran ammonia dan logam berat daripada air sisa industri automotif menggunakan pasir terubah suai secara kimia

Keberkesanan rawatan air sisa industri automotif ditentukan dengan menggunakan kaedah penjerapan turus. Peratusan penyingkiran ammonia dan logam berat terpilih telah dikaji menggunakan pasir biasa dan pasir terubah suai secara kimia sebagai bahan penjerap. Dua model matematik iaitu Model Thomas sert...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Abdul Fattah Abu Bakar, Siti Nathasa Md Barkawi, Marlia Mohd Hanafiah, Lee, Khai Ern, Azhar Abdul Halim
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2016
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/10295/
http://journalarticle.ukm.my/10295/
http://journalarticle.ukm.my/10295/1/11%20Abdul%20Fatah.pdf
id ukm-10295
recordtype eprints
spelling ukm-102952017-04-06T09:12:51Z http://journalarticle.ukm.my/10295/ Penyingkiran ammonia dan logam berat daripada air sisa industri automotif menggunakan pasir terubah suai secara kimia Abdul Fattah Abu Bakar, Siti Nathasa Md Barkawi, Marlia Mohd Hanafiah, Lee, Khai Ern Azhar Abdul Halim, Keberkesanan rawatan air sisa industri automotif ditentukan dengan menggunakan kaedah penjerapan turus. Peratusan penyingkiran ammonia dan logam berat terpilih telah dikaji menggunakan pasir biasa dan pasir terubah suai secara kimia sebagai bahan penjerap. Dua model matematik iaitu Model Thomas serta Model Yoon-Nelson telah digunakan untuk menentukan kapasiti penjerapan maksimum ammonia. Peratusan penyingkiran ammonia menunjukkan pasir terubah suai secara kimia mencatatkan julat peratusan penyingkiran yang lebih tinggi iaitu 43.68% hingga 96.55% berbanding pasir biasa yang mencatatkan julat 0% hingga 89.66%. Logam berat zink, mangan, kromium, kuprum, arsenik, nikel, kobalt dan ferum mencatatkan peratusan penyingkiran antara 93% hingga 100% apabila menggunakan pasir terubah suai secara kimia manakala pasir biasa mencatatkan julat peratusan penyingkiran daripada 0.8% hingga 100%. Keputusan analisis menggunakan Model Thomas menunjukkan kapasiti penjerapan maksimum, qo ammonia menggunakan pasir terubah suai secara kimia (8.80 mg/g) adalah empat kali lebih tinggi daripada pasir biasa (2.57 mg/g) manakala masa bolos, t0.5 bahan penjerap yang ditentukan menggunakan Model Yoon dan Nelson mencatatkan masa tertinggi bagi pasir terubah suai secara kimia iaitu 30.18 min berbanding 9.57 min bagi pasir biasa. Kajian ini menunjukkan peratusan penyingkiran dan kapasiti penjerapan ammonia dan logam berat terpilih iaitu zink, mangan, kuprum, arsenik, nikel, kobalt dan ferum lebih tinggi bagi turus pasir terubah suai secara kimia berbanding pasir biasa. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2016-10 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/10295/1/11%20Abdul%20Fatah.pdf Abdul Fattah Abu Bakar, and Siti Nathasa Md Barkawi, and Marlia Mohd Hanafiah, and Lee, Khai Ern and Azhar Abdul Halim, (2016) Penyingkiran ammonia dan logam berat daripada air sisa industri automotif menggunakan pasir terubah suai secara kimia. Sains Malaysiana, 45 (10). pp. 1509-1516. ISSN 0126-6039 http://www.ukm.my/jsm/english_journals/vol45num10_2016/contentsVol45num10_2016.html
repository_type Digital Repository
institution_category Local University
institution Universiti Kebangasaan Malaysia
building UKM Institutional Repository
collection Online Access
language English
description Keberkesanan rawatan air sisa industri automotif ditentukan dengan menggunakan kaedah penjerapan turus. Peratusan penyingkiran ammonia dan logam berat terpilih telah dikaji menggunakan pasir biasa dan pasir terubah suai secara kimia sebagai bahan penjerap. Dua model matematik iaitu Model Thomas serta Model Yoon-Nelson telah digunakan untuk menentukan kapasiti penjerapan maksimum ammonia. Peratusan penyingkiran ammonia menunjukkan pasir terubah suai secara kimia mencatatkan julat peratusan penyingkiran yang lebih tinggi iaitu 43.68% hingga 96.55% berbanding pasir biasa yang mencatatkan julat 0% hingga 89.66%. Logam berat zink, mangan, kromium, kuprum, arsenik, nikel, kobalt dan ferum mencatatkan peratusan penyingkiran antara 93% hingga 100% apabila menggunakan pasir terubah suai secara kimia manakala pasir biasa mencatatkan julat peratusan penyingkiran daripada 0.8% hingga 100%. Keputusan analisis menggunakan Model Thomas menunjukkan kapasiti penjerapan maksimum, qo ammonia menggunakan pasir terubah suai secara kimia (8.80 mg/g) adalah empat kali lebih tinggi daripada pasir biasa (2.57 mg/g) manakala masa bolos, t0.5 bahan penjerap yang ditentukan menggunakan Model Yoon dan Nelson mencatatkan masa tertinggi bagi pasir terubah suai secara kimia iaitu 30.18 min berbanding 9.57 min bagi pasir biasa. Kajian ini menunjukkan peratusan penyingkiran dan kapasiti penjerapan ammonia dan logam berat terpilih iaitu zink, mangan, kuprum, arsenik, nikel, kobalt dan ferum lebih tinggi bagi turus pasir terubah suai secara kimia berbanding pasir biasa.
format Article
author Abdul Fattah Abu Bakar,
Siti Nathasa Md Barkawi,
Marlia Mohd Hanafiah,
Lee, Khai Ern
Azhar Abdul Halim,
spellingShingle Abdul Fattah Abu Bakar,
Siti Nathasa Md Barkawi,
Marlia Mohd Hanafiah,
Lee, Khai Ern
Azhar Abdul Halim,
Penyingkiran ammonia dan logam berat daripada air sisa industri automotif menggunakan pasir terubah suai secara kimia
author_facet Abdul Fattah Abu Bakar,
Siti Nathasa Md Barkawi,
Marlia Mohd Hanafiah,
Lee, Khai Ern
Azhar Abdul Halim,
author_sort Abdul Fattah Abu Bakar,
title Penyingkiran ammonia dan logam berat daripada air sisa industri automotif menggunakan pasir terubah suai secara kimia
title_short Penyingkiran ammonia dan logam berat daripada air sisa industri automotif menggunakan pasir terubah suai secara kimia
title_full Penyingkiran ammonia dan logam berat daripada air sisa industri automotif menggunakan pasir terubah suai secara kimia
title_fullStr Penyingkiran ammonia dan logam berat daripada air sisa industri automotif menggunakan pasir terubah suai secara kimia
title_full_unstemmed Penyingkiran ammonia dan logam berat daripada air sisa industri automotif menggunakan pasir terubah suai secara kimia
title_sort penyingkiran ammonia dan logam berat daripada air sisa industri automotif menggunakan pasir terubah suai secara kimia
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2016
url http://journalarticle.ukm.my/10295/
http://journalarticle.ukm.my/10295/
http://journalarticle.ukm.my/10295/1/11%20Abdul%20Fatah.pdf
first_indexed 2023-09-18T19:57:02Z
last_indexed 2023-09-18T19:57:02Z
_version_ 1777406597690032128