Cabaran dalam pengajaran dan pembelajaran al-Qur’an Braille di Kompleks Malaysian Association for the Blind (MAB)
Pengajaran dan pembelajaran (PdP) ialah satu proses menyampai dan menerima ilmu dengan melibatkan guru dan pelajar yang saling membantu antara satu sama lainnya. Di Malaysia, terdapat beberapa negeri yang menyediakan kelas al-Qur’an Braille bagi golongan orang kelainan upaya (OKU) cacat penglihata...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
2016
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/10224/ http://journalarticle.ukm.my/10224/ http://journalarticle.ukm.my/10224/1/16903-47668-1-SM.pdf |
id |
ukm-10224 |
---|---|
recordtype |
eprints |
spelling |
ukm-102242017-03-17T02:04:44Z http://journalarticle.ukm.my/10224/ Cabaran dalam pengajaran dan pembelajaran al-Qur’an Braille di Kompleks Malaysian Association for the Blind (MAB) Ahmad Yunus Mohd Noor, Pengajaran dan pembelajaran (PdP) ialah satu proses menyampai dan menerima ilmu dengan melibatkan guru dan pelajar yang saling membantu antara satu sama lainnya. Di Malaysia, terdapat beberapa negeri yang menyediakan kelas al-Qur’an Braille bagi golongan orang kelainan upaya (OKU) cacat penglihatan. Kelas ini dianjurkan oleh Persatuan Orang-orang Cacat Penglihatan Islam Malaysia (PERTIS). Namun begitu, proses PdP ini sudah tentu berhadapan dengan pelbagai cabaran dan permasalahan, begitu juga dengan PdP al-Qur’an Braille. Kajian ini bertujuan untuk mengamati isu dan cabaran yang dihadapi dalam PdP al-Qur’an Braille dengan menjalankan satu kajian kes di Kompleks Malaysian Association for the Blind (MAB), Brickfields, Kuala Lumpur. Kajian ini berbentuk kualitatif dan melibatkan analisis dokumen, temu bual mendalam separa berstruktur, temu bual mendalam kelompok sasaran dan pemerhatian sebagai kaedah pengumpulan data dan maklumat kajian. Dapatan kajian ini menunjukkan terdapat cabaran dalam pengajaran dan juga pembelajaran. Cabaran dalam pengajaran ialah apabila berhadapan dengan pelajar yang tidak menguasai kod al-Qur’an Braille, masa pengajaran terhad, kekurangan tenaga pengajar serta bilangan dan keadaan kelas yang tidak sesuai. Manakala cabaran dalam pembelajaran pula ialah kekurangan daya sensitiviti jari dan masa pembelajaran yang terhad. Beberapa saranan dan cadangan penambahbaikan diutarakan dalam kajian ini bagi meningkatkan lagi kualiti proses PdP al-Qur’an Braille. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2016 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/10224/1/16903-47668-1-SM.pdf Ahmad Yunus Mohd Noor, (2016) Cabaran dalam pengajaran dan pembelajaran al-Qur’an Braille di Kompleks Malaysian Association for the Blind (MAB). Islamiyyat : Jurnal Antarabangsa Pengajian Islam; International Journal of Islamic Studies, 38 (1). pp. 15-24. ISSN 0216-5636 http://ejournal.ukm.my/islamiyyat/issue/view/880 |
repository_type |
Digital Repository |
institution_category |
Local University |
institution |
Universiti Kebangasaan Malaysia |
building |
UKM Institutional Repository |
collection |
Online Access |
language |
English |
description |
Pengajaran dan pembelajaran (PdP) ialah satu proses menyampai dan menerima ilmu dengan melibatkan guru dan
pelajar yang saling membantu antara satu sama lainnya. Di Malaysia, terdapat beberapa negeri yang menyediakan kelas
al-Qur’an Braille bagi golongan orang kelainan upaya (OKU) cacat penglihatan. Kelas ini dianjurkan oleh Persatuan
Orang-orang Cacat Penglihatan Islam Malaysia (PERTIS). Namun begitu, proses PdP ini sudah tentu berhadapan dengan
pelbagai cabaran dan permasalahan, begitu juga dengan PdP al-Qur’an Braille. Kajian ini bertujuan untuk mengamati
isu dan cabaran yang dihadapi dalam PdP al-Qur’an Braille dengan menjalankan satu kajian kes di Kompleks Malaysian
Association for the Blind (MAB), Brickfields, Kuala Lumpur. Kajian ini berbentuk kualitatif dan melibatkan analisis
dokumen, temu bual mendalam separa berstruktur, temu bual mendalam kelompok sasaran dan pemerhatian sebagai
kaedah pengumpulan data dan maklumat kajian. Dapatan kajian ini menunjukkan terdapat cabaran dalam pengajaran
dan juga pembelajaran. Cabaran dalam pengajaran ialah apabila berhadapan dengan pelajar yang tidak menguasai
kod al-Qur’an Braille, masa pengajaran terhad, kekurangan tenaga pengajar serta bilangan dan keadaan kelas yang
tidak sesuai. Manakala cabaran dalam pembelajaran pula ialah kekurangan daya sensitiviti jari dan masa pembelajaran
yang terhad. Beberapa saranan dan cadangan penambahbaikan diutarakan dalam kajian ini bagi meningkatkan lagi
kualiti proses PdP al-Qur’an Braille. |
format |
Article |
author |
Ahmad Yunus Mohd Noor, |
spellingShingle |
Ahmad Yunus Mohd Noor, Cabaran dalam pengajaran dan pembelajaran al-Qur’an Braille di Kompleks Malaysian Association for the Blind (MAB) |
author_facet |
Ahmad Yunus Mohd Noor, |
author_sort |
Ahmad Yunus Mohd Noor, |
title |
Cabaran dalam pengajaran dan pembelajaran al-Qur’an Braille di Kompleks Malaysian Association for the Blind (MAB) |
title_short |
Cabaran dalam pengajaran dan pembelajaran al-Qur’an Braille di Kompleks Malaysian Association for the Blind (MAB) |
title_full |
Cabaran dalam pengajaran dan pembelajaran al-Qur’an Braille di Kompleks Malaysian Association for the Blind (MAB) |
title_fullStr |
Cabaran dalam pengajaran dan pembelajaran al-Qur’an Braille di Kompleks Malaysian Association for the Blind (MAB) |
title_full_unstemmed |
Cabaran dalam pengajaran dan pembelajaran al-Qur’an Braille di Kompleks Malaysian Association for the Blind (MAB) |
title_sort |
cabaran dalam pengajaran dan pembelajaran al-qur’an braille di kompleks malaysian association for the blind (mab) |
publisher |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia |
publishDate |
2016 |
url |
http://journalarticle.ukm.my/10224/ http://journalarticle.ukm.my/10224/ http://journalarticle.ukm.my/10224/1/16903-47668-1-SM.pdf |
first_indexed |
2023-09-18T19:56:50Z |
last_indexed |
2023-09-18T19:56:50Z |
_version_ |
1777406585390235648 |