Persepsi guru bahasa Melayu sekolah menengah terhadap kemahiran berfikir aras tinggi

Kajian ini bertujuan untuk meninjau persepsi guru bahasa Melayu di sekolah menengah harian di daerah Kuala Terengganu terhadap pelaksanaan kemahiran berfikir aras tinggi (KBAT) iaitu dari segi aspek pemahaman, pengetahuan dan pelaksanaan KBAT dalam pengajaran Bahasa Melayu. Seramai 226 orang guru ba...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Nor Hasmaliza Hasan, Zamri Mahamod
Format: Article
Language:English
Published: Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia 2016
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/10198/
http://journalarticle.ukm.my/10198/
http://journalarticle.ukm.my/10198/1/120-236-1-SM.pdf
id ukm-10198
recordtype eprints
spelling ukm-101982017-03-09T09:28:25Z http://journalarticle.ukm.my/10198/ Persepsi guru bahasa Melayu sekolah menengah terhadap kemahiran berfikir aras tinggi Nor Hasmaliza Hasan, Zamri Mahamod, Kajian ini bertujuan untuk meninjau persepsi guru bahasa Melayu di sekolah menengah harian di daerah Kuala Terengganu terhadap pelaksanaan kemahiran berfikir aras tinggi (KBAT) iaitu dari segi aspek pemahaman, pengetahuan dan pelaksanaan KBAT dalam pengajaran Bahasa Melayu. Seramai 226 orang guru bahasa Melayu yang mengajar di 15 buah sekolah menengah harian daerah Kuala Terengganu telah dipilih sebagai sampel kajian. Kajian ini menggunakan kaedah tinjauan dengan menggunakan borang kaji selidik sebagai alat instrumen kajian. Data dianalisis menggunakan Statistical Package For Science Social (SPSS) versi 19.0 untuk pemerihalan data deskriptif dan inferensi. Statistik deskriptif digunakan untuk melihat min, sisihan piawai, kekerapan dan peratusan. Statistik inferensi melibatkan ujian Mean-Whitney U, Ujian-t dan ujian ANOVA bagi menjawab kesemua hipotesis kajian. Dapatan kajian menunjukkan bahawa nilai purata min bagi tahap pemahaman (min = 3.35) guru bahasa Melayu tentang KBAT berada pada tahap yang sederhana. Sementara empat lagi aspek yang dikaji iaitu tahap pengetahuan (min = 3.58), tahap pelaksanaan KBAT dalam pengajaran (min = 3.58) terhadap KBAT menunjukkan nilai purata min berada pada tahap yang tinggi. Selain itu, dapatan kajian turut menunjukkan bahawa terdapat perbezaan yang signifikan (p < 0.05) bagi dua aspek iaitu pengetahuan guru bahasa Melayu tentang KBAT dan pelaksanaan KBAT dalam pengajaran guru bahasa Melayu yang dipengaruhi oleh faktor tingkatan yang diajar. Hasil dapatan kajian mendapati guru-guru bahasa Melayu memberikan respons yang positif terhadap pelaksanaan KBAT Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia 2016-11 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/10198/1/120-236-1-SM.pdf Nor Hasmaliza Hasan, and Zamri Mahamod, (2016) Persepsi guru bahasa Melayu sekolah menengah terhadap kemahiran berfikir aras tinggi. Jurnal Pendidikan Bahasa melayu ;Malay Language Education (MyLEJ), 6 (2). pp. 78-90. ISSN 2180-4842 http://spaj.ukm.my/jpbm/index.php/jpbm/issue/view/33
repository_type Digital Repository
institution_category Local University
institution Universiti Kebangasaan Malaysia
building UKM Institutional Repository
collection Online Access
language English
description Kajian ini bertujuan untuk meninjau persepsi guru bahasa Melayu di sekolah menengah harian di daerah Kuala Terengganu terhadap pelaksanaan kemahiran berfikir aras tinggi (KBAT) iaitu dari segi aspek pemahaman, pengetahuan dan pelaksanaan KBAT dalam pengajaran Bahasa Melayu. Seramai 226 orang guru bahasa Melayu yang mengajar di 15 buah sekolah menengah harian daerah Kuala Terengganu telah dipilih sebagai sampel kajian. Kajian ini menggunakan kaedah tinjauan dengan menggunakan borang kaji selidik sebagai alat instrumen kajian. Data dianalisis menggunakan Statistical Package For Science Social (SPSS) versi 19.0 untuk pemerihalan data deskriptif dan inferensi. Statistik deskriptif digunakan untuk melihat min, sisihan piawai, kekerapan dan peratusan. Statistik inferensi melibatkan ujian Mean-Whitney U, Ujian-t dan ujian ANOVA bagi menjawab kesemua hipotesis kajian. Dapatan kajian menunjukkan bahawa nilai purata min bagi tahap pemahaman (min = 3.35) guru bahasa Melayu tentang KBAT berada pada tahap yang sederhana. Sementara empat lagi aspek yang dikaji iaitu tahap pengetahuan (min = 3.58), tahap pelaksanaan KBAT dalam pengajaran (min = 3.58) terhadap KBAT menunjukkan nilai purata min berada pada tahap yang tinggi. Selain itu, dapatan kajian turut menunjukkan bahawa terdapat perbezaan yang signifikan (p < 0.05) bagi dua aspek iaitu pengetahuan guru bahasa Melayu tentang KBAT dan pelaksanaan KBAT dalam pengajaran guru bahasa Melayu yang dipengaruhi oleh faktor tingkatan yang diajar. Hasil dapatan kajian mendapati guru-guru bahasa Melayu memberikan respons yang positif terhadap pelaksanaan KBAT
format Article
author Nor Hasmaliza Hasan,
Zamri Mahamod,
spellingShingle Nor Hasmaliza Hasan,
Zamri Mahamod,
Persepsi guru bahasa Melayu sekolah menengah terhadap kemahiran berfikir aras tinggi
author_facet Nor Hasmaliza Hasan,
Zamri Mahamod,
author_sort Nor Hasmaliza Hasan,
title Persepsi guru bahasa Melayu sekolah menengah terhadap kemahiran berfikir aras tinggi
title_short Persepsi guru bahasa Melayu sekolah menengah terhadap kemahiran berfikir aras tinggi
title_full Persepsi guru bahasa Melayu sekolah menengah terhadap kemahiran berfikir aras tinggi
title_fullStr Persepsi guru bahasa Melayu sekolah menengah terhadap kemahiran berfikir aras tinggi
title_full_unstemmed Persepsi guru bahasa Melayu sekolah menengah terhadap kemahiran berfikir aras tinggi
title_sort persepsi guru bahasa melayu sekolah menengah terhadap kemahiran berfikir aras tinggi
publisher Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2016
url http://journalarticle.ukm.my/10198/
http://journalarticle.ukm.my/10198/
http://journalarticle.ukm.my/10198/1/120-236-1-SM.pdf
first_indexed 2023-09-18T19:56:46Z
last_indexed 2023-09-18T19:56:46Z
_version_ 1777406581623750656