Kebolehbacaan buku teks Bahasa Arab Tinggi berasaskan ujian kloz dalam kalangan pelajar di SMKA

Antara faktor yang dikaitkan dengan kelemahan kemahiran bahasa Arab pelajar adalah buku teks yang kurang berkesan dari aspek tahap kebolehbacaannya, iaitu tahap kesukaran dan kesesuaian bahan bacaan dengan aras pelajar. Memandangkan kajian kebolehbacaan bahan bacaan bahasa Arab di Malaysia belum ked...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kamarulzaman Abdul Ghani
Format: Article
Language:English
Published: Pusat Pengajian Bahasa dan Linguistik, FSSK, UKM 2011
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/1000/
http://journalarticle.ukm.my/1000/
http://journalarticle.ukm.my/1000/1/53-66.pdf
id ukm-1000
recordtype eprints
spelling ukm-10002016-12-14T06:28:32Z http://journalarticle.ukm.my/1000/ Kebolehbacaan buku teks Bahasa Arab Tinggi berasaskan ujian kloz dalam kalangan pelajar di SMKA Kamarulzaman Abdul Ghani, Antara faktor yang dikaitkan dengan kelemahan kemahiran bahasa Arab pelajar adalah buku teks yang kurang berkesan dari aspek tahap kebolehbacaannya, iaitu tahap kesukaran dan kesesuaian bahan bacaan dengan aras pelajar. Memandangkan kajian kebolehbacaan bahan bacaan bahasa Arab di Malaysia belum kedapatan, kajian ini merupakan satu usaha awal untuk menilai kebolehbacaan buku teks bahasa Arab sebagai bahasa asing. Oleh itu kajian ini bertujuan mengukur tahap kebolehbacaan buku teks Bahasa Arab Tinggi Tingkatan Empat (BATTE) dalam kalangan pelajar di Sekolah Menengah Kebangsaan Agama (SMKA) melalui ujian kloz, dan melihat perbezaan skor ujian kloz yang diperoleh dari aspek jantina pelajar, teks-teks bacaan yang diuji dan pencapaian Bahasa Arab Komunikasi (BAK) pelajar dalam Penilaian Menengah Rendah (PMR). Bagi mencapai objektif tersebut, satu tinjauan berupa ujian melalui satu set ujian kloz telah dijalankan ke atas 390 orang pelajar tingkatan empat di SMKA di seluruh Malaysia daripada populasi sebanyak 5442 orang. Hasil ujian yang dilakukan mendapati skor purata ujian kloz bagi BATTE adalah sebanyak 49% yang ditafsirkan berada pada tahap kecewa, iaitu tidak sesuai untuk tujuan pengajaran dan pembelajaran, serta pembacaan bebas. Selain itu tidak terdapat perbezaan skor ujian yang diperoleh berdasarkan jantina pelajar, teks-teks yang diuji, dan pencapaian BAK pelajar dalam PMR. Ujian ini menunjukkan tahap kebolehbacaan buku teks BATTE tidak sesuai untuk menjadi bahan pembelajaran pelajar sasaran. Ketidaksesuaian ini melibatkan semua pemboleh tak bersandar yang diuji, iaitu jantina dan pencapaian BAK dalam PMR pelajar,serta semua teks yang diuji. Oleh itu pihak yang berwajib seharusnya mengambil kira tahap kebolehbacaan teks yang disediakan sebelum ia dijadikan bahan pembelajaran pelajar supaya ia sesuai dengan tahap kemahiran bahasa pelajar. Pusat Pengajian Bahasa dan Linguistik, FSSK, UKM 2011-05 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/1000/1/53-66.pdf Kamarulzaman Abdul Ghani, (2011) Kebolehbacaan buku teks Bahasa Arab Tinggi berasaskan ujian kloz dalam kalangan pelajar di SMKA. GEMA: Online Journal of Language Studies, 11 (2). pp. 53-66. ISSN 1675-8021 http://www.ukm.my/ppbl/Gema/gemahome.html
repository_type Digital Repository
institution_category Local University
institution Universiti Kebangasaan Malaysia
building UKM Institutional Repository
collection Online Access
language English
description Antara faktor yang dikaitkan dengan kelemahan kemahiran bahasa Arab pelajar adalah buku teks yang kurang berkesan dari aspek tahap kebolehbacaannya, iaitu tahap kesukaran dan kesesuaian bahan bacaan dengan aras pelajar. Memandangkan kajian kebolehbacaan bahan bacaan bahasa Arab di Malaysia belum kedapatan, kajian ini merupakan satu usaha awal untuk menilai kebolehbacaan buku teks bahasa Arab sebagai bahasa asing. Oleh itu kajian ini bertujuan mengukur tahap kebolehbacaan buku teks Bahasa Arab Tinggi Tingkatan Empat (BATTE) dalam kalangan pelajar di Sekolah Menengah Kebangsaan Agama (SMKA) melalui ujian kloz, dan melihat perbezaan skor ujian kloz yang diperoleh dari aspek jantina pelajar, teks-teks bacaan yang diuji dan pencapaian Bahasa Arab Komunikasi (BAK) pelajar dalam Penilaian Menengah Rendah (PMR). Bagi mencapai objektif tersebut, satu tinjauan berupa ujian melalui satu set ujian kloz telah dijalankan ke atas 390 orang pelajar tingkatan empat di SMKA di seluruh Malaysia daripada populasi sebanyak 5442 orang. Hasil ujian yang dilakukan mendapati skor purata ujian kloz bagi BATTE adalah sebanyak 49% yang ditafsirkan berada pada tahap kecewa, iaitu tidak sesuai untuk tujuan pengajaran dan pembelajaran, serta pembacaan bebas. Selain itu tidak terdapat perbezaan skor ujian yang diperoleh berdasarkan jantina pelajar, teks-teks yang diuji, dan pencapaian BAK pelajar dalam PMR. Ujian ini menunjukkan tahap kebolehbacaan buku teks BATTE tidak sesuai untuk menjadi bahan pembelajaran pelajar sasaran. Ketidaksesuaian ini melibatkan semua pemboleh tak bersandar yang diuji, iaitu jantina dan pencapaian BAK dalam PMR pelajar,serta semua teks yang diuji. Oleh itu pihak yang berwajib seharusnya mengambil kira tahap kebolehbacaan teks yang disediakan sebelum ia dijadikan bahan pembelajaran pelajar supaya ia sesuai dengan tahap kemahiran bahasa pelajar.
format Article
author Kamarulzaman Abdul Ghani,
spellingShingle Kamarulzaman Abdul Ghani,
Kebolehbacaan buku teks Bahasa Arab Tinggi berasaskan ujian kloz dalam kalangan pelajar di SMKA
author_facet Kamarulzaman Abdul Ghani,
author_sort Kamarulzaman Abdul Ghani,
title Kebolehbacaan buku teks Bahasa Arab Tinggi berasaskan ujian kloz dalam kalangan pelajar di SMKA
title_short Kebolehbacaan buku teks Bahasa Arab Tinggi berasaskan ujian kloz dalam kalangan pelajar di SMKA
title_full Kebolehbacaan buku teks Bahasa Arab Tinggi berasaskan ujian kloz dalam kalangan pelajar di SMKA
title_fullStr Kebolehbacaan buku teks Bahasa Arab Tinggi berasaskan ujian kloz dalam kalangan pelajar di SMKA
title_full_unstemmed Kebolehbacaan buku teks Bahasa Arab Tinggi berasaskan ujian kloz dalam kalangan pelajar di SMKA
title_sort kebolehbacaan buku teks bahasa arab tinggi berasaskan ujian kloz dalam kalangan pelajar di smka
publisher Pusat Pengajian Bahasa dan Linguistik, FSSK, UKM
publishDate 2011
url http://journalarticle.ukm.my/1000/
http://journalarticle.ukm.my/1000/
http://journalarticle.ukm.my/1000/1/53-66.pdf
first_indexed 2023-09-18T19:31:52Z
last_indexed 2023-09-18T19:31:52Z
_version_ 1777405014741876736