Korelasi antara persekitaran pembelajaran matematik, sikap pelajar terhadap matematik, dan pencapaian pelajar dalam matematik : satu kajian kes / Salina Hamed, Peridah Bahari and Abdul Ghani Kanesan Abdullah
Kajian ini dijalankan untuk mengenal pasti korelasi antara persekitaran pembelajaran matematik, sikap pelajar terhadap matematik, dan pencapaian pelajar dalam matematik di 12 buah sekolah menengah di Daerah Seberang Perai Selatan, Pulau Pinang. Kaedah soal selidik digunakan dalam proses pengumpu...
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Universiti Teknologi MARA, Pulau Pinang & Pusat Penerbitan Universiti (UPENA)
2008
|
Subjects: | |
Online Access: | http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/4031/ http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/4031/1/AJ_SALINA%20HAMED%20ESTEEM%2008.pdf |
id |
uitm-4031 |
---|---|
recordtype |
eprints |
spelling |
uitm-40312016-11-03T03:39:47Z http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/4031/ Korelasi antara persekitaran pembelajaran matematik, sikap pelajar terhadap matematik, dan pencapaian pelajar dalam matematik : satu kajian kes / Salina Hamed, Peridah Bahari and Abdul Ghani Kanesan Abdullah Hamed, Salina Bahari, Peridah Kanesan Abdullah, Abdul Ghani Pulau Pinang (Malaysia) Malaysia Kajian ini dijalankan untuk mengenal pasti korelasi antara persekitaran pembelajaran matematik, sikap pelajar terhadap matematik, dan pencapaian pelajar dalam matematik di 12 buah sekolah menengah di Daerah Seberang Perai Selatan, Pulau Pinang. Kaedah soal selidik digunakan dalam proses pengumpulan data tentang persekitaran pembelajaran matematik dan sikap pelajar terhadap matematik, yang melibatkan sebanyak 1,301 orang pelajar Tingkatan Empat. Data daripada proses soal selidik dianalisis dengan menggunakan teknik analisis statistik deskriptif, ujian t, korelasi Pearson, analisis varians sehala (ANOVA-sehala), dan regresi berganda. Dapatan analisis korelasi Pearson mendapati bahawa wujudnya korelasi yang signifikan antara persekitaran pembelajaran matematik dengan sikap pelajar terhadap matematik. Analisis teknik regresi berganda menunjukkan bahawa terdapat tiga peramal persekitaran pembelajaran matematik yang signifikan bagi sikap pelajar terhadap matematik, iaitu penglibatan pelajar, organisasi kelas, dan orientasi tugasan. Dapatan kajian ini juga menunjukkan bahawa wujud korelasi yang signifikan antara sikap pelajar terhadap matematik dengan pencapaian pelajar dalam matematik. Universiti Teknologi MARA, Pulau Pinang & Pusat Penerbitan Universiti (UPENA) 2008 Article PeerReviewed text en http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/4031/1/AJ_SALINA%20HAMED%20ESTEEM%2008.pdf Hamed, Salina and Bahari, Peridah and Kanesan Abdullah, Abdul Ghani (2008) Korelasi antara persekitaran pembelajaran matematik, sikap pelajar terhadap matematik, dan pencapaian pelajar dalam matematik : satu kajian kes / Salina Hamed, Peridah Bahari and Abdul Ghani Kanesan Abdullah. Esteem Academic Journal, 4 (2). pp. 91-103. ISSN 1675-7939 |
repository_type |
Digital Repository |
institution_category |
Local University |
institution |
Universiti Teknologi MARA |
building |
UiTM Institutional Repository |
collection |
Online Access |
language |
English |
topic |
Pulau Pinang (Malaysia) Malaysia |
spellingShingle |
Pulau Pinang (Malaysia) Malaysia Hamed, Salina Bahari, Peridah Kanesan Abdullah, Abdul Ghani Korelasi antara persekitaran pembelajaran matematik, sikap pelajar terhadap matematik, dan pencapaian pelajar dalam matematik : satu kajian kes / Salina Hamed, Peridah Bahari and Abdul Ghani Kanesan Abdullah |
description |
Kajian ini dijalankan untuk mengenal pasti korelasi antara persekitaran
pembelajaran matematik, sikap pelajar terhadap matematik, dan pencapaian
pelajar dalam matematik di 12 buah sekolah menengah di Daerah Seberang
Perai Selatan, Pulau Pinang. Kaedah soal selidik digunakan dalam proses
pengumpulan data tentang persekitaran pembelajaran matematik dan sikap
pelajar terhadap matematik, yang melibatkan sebanyak 1,301 orang pelajar
Tingkatan Empat. Data daripada proses soal selidik dianalisis dengan
menggunakan teknik analisis statistik deskriptif, ujian t, korelasi Pearson,
analisis varians sehala (ANOVA-sehala), dan regresi berganda. Dapatan
analisis korelasi Pearson mendapati bahawa wujudnya korelasi yang
signifikan antara persekitaran pembelajaran matematik dengan sikap pelajar
terhadap matematik. Analisis teknik regresi berganda menunjukkan bahawa
terdapat tiga peramal persekitaran pembelajaran matematik yang signifikan
bagi sikap pelajar terhadap matematik, iaitu penglibatan pelajar, organisasi
kelas, dan orientasi tugasan. Dapatan kajian ini juga menunjukkan bahawa
wujud korelasi yang signifikan antara sikap pelajar terhadap matematik
dengan pencapaian pelajar dalam matematik. |
format |
Article |
author |
Hamed, Salina Bahari, Peridah Kanesan Abdullah, Abdul Ghani |
author_facet |
Hamed, Salina Bahari, Peridah Kanesan Abdullah, Abdul Ghani |
author_sort |
Hamed, Salina |
title |
Korelasi antara persekitaran pembelajaran matematik, sikap pelajar terhadap matematik, dan pencapaian pelajar dalam matematik : satu kajian kes / Salina Hamed, Peridah Bahari and Abdul Ghani Kanesan Abdullah |
title_short |
Korelasi antara persekitaran pembelajaran matematik, sikap pelajar terhadap matematik, dan pencapaian pelajar dalam matematik : satu kajian kes / Salina Hamed, Peridah Bahari and Abdul Ghani Kanesan Abdullah |
title_full |
Korelasi antara persekitaran pembelajaran matematik, sikap pelajar terhadap matematik, dan pencapaian pelajar dalam matematik : satu kajian kes / Salina Hamed, Peridah Bahari and Abdul Ghani Kanesan Abdullah |
title_fullStr |
Korelasi antara persekitaran pembelajaran matematik, sikap pelajar terhadap matematik, dan pencapaian pelajar dalam matematik : satu kajian kes / Salina Hamed, Peridah Bahari and Abdul Ghani Kanesan Abdullah |
title_full_unstemmed |
Korelasi antara persekitaran pembelajaran matematik, sikap pelajar terhadap matematik, dan pencapaian pelajar dalam matematik : satu kajian kes / Salina Hamed, Peridah Bahari and Abdul Ghani Kanesan Abdullah |
title_sort |
korelasi antara persekitaran pembelajaran matematik, sikap pelajar terhadap matematik, dan pencapaian pelajar dalam matematik : satu kajian kes / salina hamed, peridah bahari and abdul ghani kanesan abdullah |
publisher |
Universiti Teknologi MARA, Pulau Pinang & Pusat Penerbitan Universiti (UPENA) |
publishDate |
2008 |
url |
http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/4031/ http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/4031/1/AJ_SALINA%20HAMED%20ESTEEM%2008.pdf |
first_indexed |
2023-09-18T22:46:53Z |
last_indexed |
2023-09-18T22:46:53Z |
_version_ |
1777417283845488640 |