Inovasi pengajaran untuk menarik minat pelajar bermain bola tampar / Jamiaton Kusrin … [et al.]

Guru Pendidikan Jasmani (PJ) di sekolah mengalami kesukaran untuk menarik minat pelajar melakukan aktiviti sehingga menyebabkan pelajar berasa bosan untuk bermain semasa kelas PJ kerana masa pengajaran yang singkatdan jumlah permainan yang perlu dipelajari pelbagai sifatnya. Kajian ini bertujuan unt...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Kusrin, Jamiaton, Mohamed Shapie, Mohamad Nizam, Aliman, Sharifah, Mohamad Halil, Faridah, Mohd Yusof, Zarrul Hayat
Format: Article
Language:English
Published: Institute of Quality & Knowledge Advancement (InQKA) 2018
Subjects:
Online Access:http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/26941/
http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/26941/1/AJ_JAMIATON%20KUSRIN%20JURIM%2018.pdf
Description
Summary:Guru Pendidikan Jasmani (PJ) di sekolah mengalami kesukaran untuk menarik minat pelajar melakukan aktiviti sehingga menyebabkan pelajar berasa bosan untuk bermain semasa kelas PJ kerana masa pengajaran yang singkatdan jumlah permainan yang perlu dipelajari pelbagai sifatnya. Kajian ini bertujuan untuk menilai keberkesanan kaedah pengajaran berasaskan model TGfU terhadappelajar sains sukan menerusi Kem Bola Tampar 2016 (KBT2016). KBT2016 melibatkan Fakulti Sains Sukan & Rekreasi (FSR), UiTM dengan kerjasama SMK Puncak Alam. Pemilihan responden adalah secara persampelan bertujuan melibatkan 31 orang pelajar Sains Sukan yang mengambil subjek Acquisition of Movement Skills (SPS465). Responden dibahagikan kepada empat kumpulan iaitu dua kumpulan lelaki dan dua kumpulan perempuan. KBT2016 menerima maklum balas positif daripada responden yang terlibat. Semua responden dapat mempelajari kemahiran asas bola tampar dengan teknikyang betul dalam situasi yang menyeronokkan.