Kaedah komunikasi non-verbal dalam hafalan al-Quran di pra sekolah / Safinah Ismail…[et.al]

Komunikasi antara guru dengan murid di dalam bilik darjah penting dalam sesuatu proses pengajaran dan pembelajaran termasuk hafalan al-Quran di pra sekolah. Pembelajaran al-Quran secara hafalan mampu menjadi pemangkin ke arah melahirkan generasi yang hafiz, alim, dai`e dan profesional sekaligus meme...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Ismail, Safinah, Mohd Zin, Siti Mursyidah, Azizan, Nur Zatil Ismah, Nazmin, Fatin
Format: Article
Language:English
Published: Academy of Contemporary Islamic Studies (ACIS) 2019
Subjects:
Online Access:http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/26729/
http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/26729/
http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/26729/1/AJ_SAFINAH%20ISMAIL%20ACIS%20M%2019.pdf
id uitm-26729
recordtype eprints
spelling uitm-267292019-12-04T03:05:04Z http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/26729/ Kaedah komunikasi non-verbal dalam hafalan al-Quran di pra sekolah / Safinah Ismail…[et.al] Ismail, Safinah Mohd Zin, Siti Mursyidah Azizan, Nur Zatil Ismah Nazmin, Fatin Study and teaching. Qurʼan studies. ʻUlūm al-Qurʼan Early childhood education Komunikasi antara guru dengan murid di dalam bilik darjah penting dalam sesuatu proses pengajaran dan pembelajaran termasuk hafalan al-Quran di pra sekolah. Pembelajaran al-Quran secara hafalan mampu menjadi pemangkin ke arah melahirkan generasi yang hafiz, alim, dai`e dan profesional sekaligus memenuhi matlamat pendidikan al-Quran. Objektif kajian ini adalah mengenalpasti kaedah komunikasi non-verbal guru hafalan Al-Quran di pra sekolah. Kajian kualitatif ini menggunakan bentuk kajian kes menggunakan penganalisasan data tematik melalui analisis dokumen daripada jurnal, buku, laporan penyelidikan dan sebagainya. Hasil kajian mendapati kaedah komunikasi bukan lisan (non-verbal) antaranya mendengar hafalan kanak-kanak, membimbing sehingga mereka mampu menghafal, memberi contoh teladan yang baik dan mendidik dengan penuh kasih sayang. Komunikasi ini juga menggunakan VAK iaitu gaya pembelajaran visual (menggunakan CD, komputer, LCD, gerakan tangan dan sebagainya), gaya pembelajaran auditori (radio) dan gaya pembelajaran kinestetik (memegang atau bermain). Ia menghasilkan inovasi dalam pembelajaran al-Quran yang efektif dan menyeronokkan serta memberi impak positif dalam proses hafalan terutama kepada kanak-kanak pra sekolah. Academy of Contemporary Islamic Studies (ACIS) 2019-10 Article PeerReviewed text en http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/26729/1/AJ_SAFINAH%20ISMAIL%20ACIS%20M%2019.pdf Ismail, Safinah and Mohd Zin, Siti Mursyidah and Azizan, Nur Zatil Ismah and Nazmin, Fatin (2019) Kaedah komunikasi non-verbal dalam hafalan al-Quran di pra sekolah / Safinah Ismail…[et.al]. e-Journal of Islamic Thought and Understanding (e-JITU), 2. pp. 1-14. ISSN e-ISSN:2006-9617 http://ejitu.uitm.edu.my
repository_type Digital Repository
institution_category Local University
institution Universiti Teknologi MARA
building UiTM Institutional Repository
collection Online Access
language English
topic Study and teaching. Qurʼan studies. ʻUlūm al-Qurʼan
Early childhood education
spellingShingle Study and teaching. Qurʼan studies. ʻUlūm al-Qurʼan
Early childhood education
Ismail, Safinah
Mohd Zin, Siti Mursyidah
Azizan, Nur Zatil Ismah
Nazmin, Fatin
Kaedah komunikasi non-verbal dalam hafalan al-Quran di pra sekolah / Safinah Ismail…[et.al]
description Komunikasi antara guru dengan murid di dalam bilik darjah penting dalam sesuatu proses pengajaran dan pembelajaran termasuk hafalan al-Quran di pra sekolah. Pembelajaran al-Quran secara hafalan mampu menjadi pemangkin ke arah melahirkan generasi yang hafiz, alim, dai`e dan profesional sekaligus memenuhi matlamat pendidikan al-Quran. Objektif kajian ini adalah mengenalpasti kaedah komunikasi non-verbal guru hafalan Al-Quran di pra sekolah. Kajian kualitatif ini menggunakan bentuk kajian kes menggunakan penganalisasan data tematik melalui analisis dokumen daripada jurnal, buku, laporan penyelidikan dan sebagainya. Hasil kajian mendapati kaedah komunikasi bukan lisan (non-verbal) antaranya mendengar hafalan kanak-kanak, membimbing sehingga mereka mampu menghafal, memberi contoh teladan yang baik dan mendidik dengan penuh kasih sayang. Komunikasi ini juga menggunakan VAK iaitu gaya pembelajaran visual (menggunakan CD, komputer, LCD, gerakan tangan dan sebagainya), gaya pembelajaran auditori (radio) dan gaya pembelajaran kinestetik (memegang atau bermain). Ia menghasilkan inovasi dalam pembelajaran al-Quran yang efektif dan menyeronokkan serta memberi impak positif dalam proses hafalan terutama kepada kanak-kanak pra sekolah.
format Article
author Ismail, Safinah
Mohd Zin, Siti Mursyidah
Azizan, Nur Zatil Ismah
Nazmin, Fatin
author_facet Ismail, Safinah
Mohd Zin, Siti Mursyidah
Azizan, Nur Zatil Ismah
Nazmin, Fatin
author_sort Ismail, Safinah
title Kaedah komunikasi non-verbal dalam hafalan al-Quran di pra sekolah / Safinah Ismail…[et.al]
title_short Kaedah komunikasi non-verbal dalam hafalan al-Quran di pra sekolah / Safinah Ismail…[et.al]
title_full Kaedah komunikasi non-verbal dalam hafalan al-Quran di pra sekolah / Safinah Ismail…[et.al]
title_fullStr Kaedah komunikasi non-verbal dalam hafalan al-Quran di pra sekolah / Safinah Ismail…[et.al]
title_full_unstemmed Kaedah komunikasi non-verbal dalam hafalan al-Quran di pra sekolah / Safinah Ismail…[et.al]
title_sort kaedah komunikasi non-verbal dalam hafalan al-quran di pra sekolah / safinah ismail…[et.al]
publisher Academy of Contemporary Islamic Studies (ACIS)
publishDate 2019
url http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/26729/
http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/26729/
http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/26729/1/AJ_SAFINAH%20ISMAIL%20ACIS%20M%2019.pdf
first_indexed 2023-09-18T23:17:22Z
last_indexed 2023-09-18T23:17:22Z
_version_ 1777419201628078080