Kaedah komunikasi non-verbal dalam hafalan al-Quran di pra sekolah / Safinah Ismail…[et.al]
Komunikasi antara guru dengan murid di dalam bilik darjah penting dalam sesuatu proses pengajaran dan pembelajaran termasuk hafalan al-Quran di pra sekolah. Pembelajaran al-Quran secara hafalan mampu menjadi pemangkin ke arah melahirkan generasi yang hafiz, alim, dai`e dan profesional sekaligus meme...
Main Authors: | , , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Academy of Contemporary Islamic Studies (ACIS)
2019
|
Subjects: | |
Online Access: | http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/26729/ http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/26729/ http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/26729/1/AJ_SAFINAH%20ISMAIL%20ACIS%20M%2019.pdf |
id |
uitm-26729 |
---|---|
recordtype |
eprints |
spelling |
uitm-267292019-12-04T03:05:04Z http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/26729/ Kaedah komunikasi non-verbal dalam hafalan al-Quran di pra sekolah / Safinah Ismail…[et.al] Ismail, Safinah Mohd Zin, Siti Mursyidah Azizan, Nur Zatil Ismah Nazmin, Fatin Study and teaching. Qurʼan studies. ʻUlūm al-Qurʼan Early childhood education Komunikasi antara guru dengan murid di dalam bilik darjah penting dalam sesuatu proses pengajaran dan pembelajaran termasuk hafalan al-Quran di pra sekolah. Pembelajaran al-Quran secara hafalan mampu menjadi pemangkin ke arah melahirkan generasi yang hafiz, alim, dai`e dan profesional sekaligus memenuhi matlamat pendidikan al-Quran. Objektif kajian ini adalah mengenalpasti kaedah komunikasi non-verbal guru hafalan Al-Quran di pra sekolah. Kajian kualitatif ini menggunakan bentuk kajian kes menggunakan penganalisasan data tematik melalui analisis dokumen daripada jurnal, buku, laporan penyelidikan dan sebagainya. Hasil kajian mendapati kaedah komunikasi bukan lisan (non-verbal) antaranya mendengar hafalan kanak-kanak, membimbing sehingga mereka mampu menghafal, memberi contoh teladan yang baik dan mendidik dengan penuh kasih sayang. Komunikasi ini juga menggunakan VAK iaitu gaya pembelajaran visual (menggunakan CD, komputer, LCD, gerakan tangan dan sebagainya), gaya pembelajaran auditori (radio) dan gaya pembelajaran kinestetik (memegang atau bermain). Ia menghasilkan inovasi dalam pembelajaran al-Quran yang efektif dan menyeronokkan serta memberi impak positif dalam proses hafalan terutama kepada kanak-kanak pra sekolah. Academy of Contemporary Islamic Studies (ACIS) 2019-10 Article PeerReviewed text en http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/26729/1/AJ_SAFINAH%20ISMAIL%20ACIS%20M%2019.pdf Ismail, Safinah and Mohd Zin, Siti Mursyidah and Azizan, Nur Zatil Ismah and Nazmin, Fatin (2019) Kaedah komunikasi non-verbal dalam hafalan al-Quran di pra sekolah / Safinah Ismail…[et.al]. e-Journal of Islamic Thought and Understanding (e-JITU), 2. pp. 1-14. ISSN e-ISSN:2006-9617 http://ejitu.uitm.edu.my |
repository_type |
Digital Repository |
institution_category |
Local University |
institution |
Universiti Teknologi MARA |
building |
UiTM Institutional Repository |
collection |
Online Access |
language |
English |
topic |
Study and teaching. Qurʼan studies. ʻUlūm al-Qurʼan Early childhood education |
spellingShingle |
Study and teaching. Qurʼan studies. ʻUlūm al-Qurʼan Early childhood education Ismail, Safinah Mohd Zin, Siti Mursyidah Azizan, Nur Zatil Ismah Nazmin, Fatin Kaedah komunikasi non-verbal dalam hafalan al-Quran di pra sekolah / Safinah Ismail…[et.al] |
description |
Komunikasi antara guru dengan murid di dalam bilik darjah penting dalam sesuatu proses pengajaran dan pembelajaran termasuk hafalan al-Quran di pra sekolah. Pembelajaran al-Quran secara hafalan mampu menjadi pemangkin ke arah melahirkan generasi yang hafiz, alim, dai`e dan profesional sekaligus memenuhi matlamat pendidikan al-Quran. Objektif kajian ini adalah mengenalpasti kaedah komunikasi non-verbal guru hafalan Al-Quran di pra sekolah. Kajian kualitatif ini menggunakan bentuk kajian kes menggunakan penganalisasan data tematik melalui analisis dokumen daripada jurnal, buku, laporan penyelidikan dan sebagainya. Hasil kajian mendapati kaedah komunikasi bukan lisan (non-verbal) antaranya mendengar hafalan kanak-kanak, membimbing sehingga mereka mampu menghafal, memberi contoh teladan yang baik dan mendidik dengan penuh kasih sayang. Komunikasi ini juga menggunakan VAK iaitu gaya pembelajaran visual (menggunakan CD, komputer, LCD, gerakan tangan dan sebagainya), gaya pembelajaran auditori (radio) dan gaya pembelajaran kinestetik (memegang atau bermain). Ia menghasilkan inovasi dalam pembelajaran al-Quran yang efektif dan menyeronokkan serta memberi impak positif dalam proses hafalan terutama kepada kanak-kanak pra sekolah. |
format |
Article |
author |
Ismail, Safinah Mohd Zin, Siti Mursyidah Azizan, Nur Zatil Ismah Nazmin, Fatin |
author_facet |
Ismail, Safinah Mohd Zin, Siti Mursyidah Azizan, Nur Zatil Ismah Nazmin, Fatin |
author_sort |
Ismail, Safinah |
title |
Kaedah komunikasi non-verbal dalam hafalan al-Quran di pra sekolah / Safinah Ismail…[et.al] |
title_short |
Kaedah komunikasi non-verbal dalam hafalan al-Quran di pra sekolah / Safinah Ismail…[et.al] |
title_full |
Kaedah komunikasi non-verbal dalam hafalan al-Quran di pra sekolah / Safinah Ismail…[et.al] |
title_fullStr |
Kaedah komunikasi non-verbal dalam hafalan al-Quran di pra sekolah / Safinah Ismail…[et.al] |
title_full_unstemmed |
Kaedah komunikasi non-verbal dalam hafalan al-Quran di pra sekolah / Safinah Ismail…[et.al] |
title_sort |
kaedah komunikasi non-verbal dalam hafalan al-quran di pra sekolah / safinah ismail…[et.al] |
publisher |
Academy of Contemporary Islamic Studies (ACIS) |
publishDate |
2019 |
url |
http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/26729/ http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/26729/ http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/26729/1/AJ_SAFINAH%20ISMAIL%20ACIS%20M%2019.pdf |
first_indexed |
2023-09-18T23:17:22Z |
last_indexed |
2023-09-18T23:17:22Z |
_version_ |
1777419201628078080 |