Korelasi antara lukisan figura dan perkembangan kognitif kanak-kanak prasekolah / Prof. Dr. Abdul Syukor Hashim , Hamimah Hashim and Siti Zuraida Maaruf
Kajian ini bertujuan untuk mengkaji korelasi antara lukisan figura dengan perkembangan kognitif kanak-kanak prasekolah. Selain itu kajian ini juga iijgin mengkaji perbezaan lukisan figura yang dihasilkan berdasarkan perbezaan umur dan jantina serta perbezaan ujian kognitif berdasarkan perbezaan u...
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Research Reports |
Language: | English |
Published: |
Faculty of Education
2007
|
Subjects: | |
Online Access: | http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/2371/ http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/2371/1/LP_ABDUL%20SYUKOR%20HASHIM%20ED%2007_5%201.pdf |
Summary: | Kajian ini bertujuan untuk mengkaji korelasi antara lukisan figura dengan perkembangan kognitif
kanak-kanak prasekolah. Selain itu kajian ini juga iijgin mengkaji perbezaan lukisan figura yang
dihasilkan berdasarkan perbezaan umur dan jantina serta perbezaan ujian kognitif berdasarkan
perbezaan umur dan jantina. Teknik persampelan rawak telah digunakan untuk mengenal pasti
sampel kajian. Sampel kajian terdiri daripada 50 orang kanak-kanak prasekolah di Shah Alam,
Selangor. Data telah dikumpulkan melalui ujian lukisan figura dan ujian kognitif yang
dijalankan. Terdapat tiga aspek utama dalam menganalisa lukisan iaitu aspek kedudukan,
kesempurnaan serta penambahan. Manakala untuk ujian kognitif, kanak-kanak melalui ujian
kognitif Piaget. Data yang diperolehi telah dianalisis dengan menggunakan statistic deskriptif
dan inferensi iaitu ujian Korelasi Pearson, T. Test dan Anova Sehala melalui perisian "Statistical
Package of the Social Science for Windows" (SPSS). Hasil analisis menunjukkan terdapat i)
hubungan yang signifikan antara lukisan figura dan perkembangan kognitif kanak-kanak
prasekolah, ii) terdapat perbezaan yang signifikan untuk lukisan figura berdasarkan perbezaan,
iii) terdapat perbezaan yang signifikan untuk lukisan figura berdasarkan perbezaan umur, iv)
tidak terdapat perbezaan yang signifikan untuk ujian kognitif berdasarkan perbezaan jantina , dan
v) terdapat perbezaan yang signifikan untuk ujian kognitif berdasarkan perbezaan umur. Kajian
juga membincangkan signifikan hasil kajian dan boleh diaphkasikan hasil dapatannya untuk
penambahbaikan sistem pendidikan prasekolah di Malaysia. |
---|