Korelasi antara lukisan figura dan perkembangan kognitif kanak-kanak prasekolah / Prof. Dr. Abdul Syukor Hashim , Hamimah Hashim and Siti Zuraida Maaruf

Kajian ini bertujuan untuk mengkaji korelasi antara lukisan figura dengan perkembangan kognitif kanak-kanak prasekolah. Selain itu kajian ini juga iijgin mengkaji perbezaan lukisan figura yang dihasilkan berdasarkan perbezaan umur dan jantina serta perbezaan ujian kognitif berdasarkan perbezaan u...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Hashim, Abdul Syukor, Hashim, Hamimah, Maaruf, Siti Zuraida
Format: Research Reports
Language:English
Published: Faculty of Education 2007
Subjects:
Online Access:http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/2371/
http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/2371/1/LP_ABDUL%20SYUKOR%20HASHIM%20ED%2007_5%201.pdf
Description
Summary:Kajian ini bertujuan untuk mengkaji korelasi antara lukisan figura dengan perkembangan kognitif kanak-kanak prasekolah. Selain itu kajian ini juga iijgin mengkaji perbezaan lukisan figura yang dihasilkan berdasarkan perbezaan umur dan jantina serta perbezaan ujian kognitif berdasarkan perbezaan umur dan jantina. Teknik persampelan rawak telah digunakan untuk mengenal pasti sampel kajian. Sampel kajian terdiri daripada 50 orang kanak-kanak prasekolah di Shah Alam, Selangor. Data telah dikumpulkan melalui ujian lukisan figura dan ujian kognitif yang dijalankan. Terdapat tiga aspek utama dalam menganalisa lukisan iaitu aspek kedudukan, kesempurnaan serta penambahan. Manakala untuk ujian kognitif, kanak-kanak melalui ujian kognitif Piaget. Data yang diperolehi telah dianalisis dengan menggunakan statistic deskriptif dan inferensi iaitu ujian Korelasi Pearson, T. Test dan Anova Sehala melalui perisian "Statistical Package of the Social Science for Windows" (SPSS). Hasil analisis menunjukkan terdapat i) hubungan yang signifikan antara lukisan figura dan perkembangan kognitif kanak-kanak prasekolah, ii) terdapat perbezaan yang signifikan untuk lukisan figura berdasarkan perbezaan, iii) terdapat perbezaan yang signifikan untuk lukisan figura berdasarkan perbezaan umur, iv) tidak terdapat perbezaan yang signifikan untuk ujian kognitif berdasarkan perbezaan jantina , dan v) terdapat perbezaan yang signifikan untuk ujian kognitif berdasarkan perbezaan umur. Kajian juga membincangkan signifikan hasil kajian dan boleh diaphkasikan hasil dapatannya untuk penambahbaikan sistem pendidikan prasekolah di Malaysia.