Stail kepimpinan jurulatih aktiviti luar dengan tahap motivasi pelajar / Muhamad Fauzan Hassan, Syed Shahbudin Syed Omar and Raja Mohd Firhad Raja Azidin
Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti sama ada terdapat perkaitan diantara stail kepimpinan jurulatih aktiviti luar dengan tahap motivasi pelajar. Kajian ini juga bertujuan untuk menentukan adakah terdapat perbezaan pada tahap motivasi pelajar mengikut jantina, umur, jenis aktiviti yang diceburi...
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Research Reports |
Language: | English |
Published: |
Research Management Institute (RMI)
2011
|
Subjects: | |
Online Access: | http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/23671/ http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/23671/1/LP_MUHAMAD%20FAUZAN%20HASSAN%20RMI%2011_5.pdf |
Summary: | Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti sama ada terdapat perkaitan diantara stail kepimpinan jurulatih aktiviti luar dengan tahap motivasi pelajar. Kajian ini juga bertujuan untuk menentukan adakah terdapat perbezaan pada tahap motivasi pelajar mengikut jantina, umur, jenis aktiviti yang diceburi dan tempoh pengajian di UiTM. Seramai 80 orang pelajar aktiviti luar, Fakulti Sains Sukan dan Rekreasi, telah dipilih sebagai responden. Alat ukur Leader Behavior Description Questionaire (LBDQ) digunakan untuk mengukur dua dimensi kepimpinan jurulatih iaitu kepimpinan pendayautamaan struktur dan kepimpinan timbang rasa manakala alat ukur A Questionaire of Individual Differences in Achieving Tendency (QMAT) di gunakan untuk mengukur tahap motivasi pelajar. Bagi mendapat maklumat demografi, para pelajar diminta memberi maklumat seperti jantina, umur, kategori aktiviti dan jangkamasa berada di Fakulti Sains Sukan dan Rekreasi, UiTM. Dapatan kajian menunjukkan terdapat hubungan yang sangat kuat di antara stail kepimpinan jurulatih dengan tahap motivasi pelajar. Hasil penyelidikan ini dapat disimpulkan bahawa pelajar akan lebih bermotivasi jika jurulatih mengamalkan stail kepimpinan yang tinggi dalam dimensi pendayautamaan struktur dan timbang rasa. Dapatan kajian juga menyokong dapatan penyelidik lain bahawa stail kepimpinan jurulatih masih mempunyai pengaruh ke atas motivasi pelajar. |
---|