Peranan IPTA dan IPTS dalam menerapkan pendidikan al-Quran di dalam kurikulum sebagai kursus teras bagi semua pelajar Islam di Malaysia: Kajian awal di beberapa buah IPT di Malaysia / Nor Ashiqeen Jamaluddin … [et al.]

Tujuan kajian dijalankan adalah untuk mengaplikasikan kurikulum Al-Quranic sebagai mata pelajaran wajib universiti untuk memartabatkan Al-Quran sebagai wahyu agung di dalam sistem pendidikan di Malaysia. Oleh itu, merupakan kewajipan pemimpin untuk menyusun semula sistem pendidikan di Negara ini dem...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Abdul Rahman, Raihana Farahiyah, Mohd Noor, Sulaiman Shakib, Kadir, Mohd Nazir
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2017
Subjects:
Online Access:http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/20249/
http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/20249/2/PRO_NOR%20ASHIQEEN%20JAMALUDDIN%20M%2017.pdf
id uitm-20249
recordtype eprints
spelling uitm-202492019-01-11T01:19:32Z http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/20249/ Peranan IPTA dan IPTS dalam menerapkan pendidikan al-Quran di dalam kurikulum sebagai kursus teras bagi semua pelajar Islam di Malaysia: Kajian awal di beberapa buah IPT di Malaysia / Nor Ashiqeen Jamaluddin … [et al.] Abdul Rahman, Raihana Farahiyah Mohd Noor, Sulaiman Shakib Kadir, Mohd Nazir Qurʼan. Koran Study and teaching. Research Tujuan kajian dijalankan adalah untuk mengaplikasikan kurikulum Al-Quranic sebagai mata pelajaran wajib universiti untuk memartabatkan Al-Quran sebagai wahyu agung di dalam sistem pendidikan di Malaysia. Oleh itu, merupakan kewajipan pemimpin untuk menyusun semula sistem pendidikan di Negara ini demi meningkatkan tamadun intelektual di Negara kita. Tenaga professional yang terdiri daripada sarjana yang lahir daripada Intitusi Pengajian Tinggi (IPT) di Negara ini perlu di berikan pendidikan Al-Quran sebagai mata pelajaran asasi. Al-Quran sebagai sumber rujukan kehidupan tidak sepatutnya di belakangkan walaupun pelajar daripada aliran kedoktoran atau kejuruteraan mahupun undang-undang. Banyak manfaat dan syafaat daripada mempelajari al-Quran justeru kajian ini harus dilakukan. Kajian dijalankan adalah dengan menemuramah individu-individu yang menyelaras dan mengajar kursus teras universiti di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (IIUM) dan Kolej Universiti Islam Antarbangsa (KUIS) yang telah melaksanakan kurikulum Al-Quran, serta pensyarah dan pentadbir universiti lain terutamanya Universiti Teknologi Malaysia (UTM), Politeknik Malaysia dan juga Universiti Kuala Lumpur (UniKL). Data yang diperolehi dianalisis dengan menggunakan kaedah dialektik untuk melihat secara mendalam kaedah untuk menerapkan kursus al-Quran yang sesuai diaplikasikan di dalam kurikulum bersepadu institusi pengajian tinggi di Malaysia. 2017 Conference or Workshop Item PeerReviewed text en http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/20249/2/PRO_NOR%20ASHIQEEN%20JAMALUDDIN%20M%2017.pdf Abdul Rahman, Raihana Farahiyah and Mohd Noor, Sulaiman Shakib and Kadir, Mohd Nazir (2017) Peranan IPTA dan IPTS dalam menerapkan pendidikan al-Quran di dalam kurikulum sebagai kursus teras bagi semua pelajar Islam di Malaysia: Kajian awal di beberapa buah IPT di Malaysia / Nor Ashiqeen Jamaluddin … [et al.]. In: 2nd International Islamic Heritage Conference (ISHEC 2017), 14-15 November 2017, Avillion Hotel Melaka.
repository_type Digital Repository
institution_category Local University
institution Universiti Teknologi MARA
building UiTM Institutional Repository
collection Online Access
language English
topic Qurʼan. Koran
Study and teaching. Research
spellingShingle Qurʼan. Koran
Study and teaching. Research
Abdul Rahman, Raihana Farahiyah
Mohd Noor, Sulaiman Shakib
Kadir, Mohd Nazir
Peranan IPTA dan IPTS dalam menerapkan pendidikan al-Quran di dalam kurikulum sebagai kursus teras bagi semua pelajar Islam di Malaysia: Kajian awal di beberapa buah IPT di Malaysia / Nor Ashiqeen Jamaluddin … [et al.]
description Tujuan kajian dijalankan adalah untuk mengaplikasikan kurikulum Al-Quranic sebagai mata pelajaran wajib universiti untuk memartabatkan Al-Quran sebagai wahyu agung di dalam sistem pendidikan di Malaysia. Oleh itu, merupakan kewajipan pemimpin untuk menyusun semula sistem pendidikan di Negara ini demi meningkatkan tamadun intelektual di Negara kita. Tenaga professional yang terdiri daripada sarjana yang lahir daripada Intitusi Pengajian Tinggi (IPT) di Negara ini perlu di berikan pendidikan Al-Quran sebagai mata pelajaran asasi. Al-Quran sebagai sumber rujukan kehidupan tidak sepatutnya di belakangkan walaupun pelajar daripada aliran kedoktoran atau kejuruteraan mahupun undang-undang. Banyak manfaat dan syafaat daripada mempelajari al-Quran justeru kajian ini harus dilakukan. Kajian dijalankan adalah dengan menemuramah individu-individu yang menyelaras dan mengajar kursus teras universiti di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (IIUM) dan Kolej Universiti Islam Antarbangsa (KUIS) yang telah melaksanakan kurikulum Al-Quran, serta pensyarah dan pentadbir universiti lain terutamanya Universiti Teknologi Malaysia (UTM), Politeknik Malaysia dan juga Universiti Kuala Lumpur (UniKL). Data yang diperolehi dianalisis dengan menggunakan kaedah dialektik untuk melihat secara mendalam kaedah untuk menerapkan kursus al-Quran yang sesuai diaplikasikan di dalam kurikulum bersepadu institusi pengajian tinggi di Malaysia.
format Conference or Workshop Item
author Abdul Rahman, Raihana Farahiyah
Mohd Noor, Sulaiman Shakib
Kadir, Mohd Nazir
author_facet Abdul Rahman, Raihana Farahiyah
Mohd Noor, Sulaiman Shakib
Kadir, Mohd Nazir
author_sort Abdul Rahman, Raihana Farahiyah
title Peranan IPTA dan IPTS dalam menerapkan pendidikan al-Quran di dalam kurikulum sebagai kursus teras bagi semua pelajar Islam di Malaysia: Kajian awal di beberapa buah IPT di Malaysia / Nor Ashiqeen Jamaluddin … [et al.]
title_short Peranan IPTA dan IPTS dalam menerapkan pendidikan al-Quran di dalam kurikulum sebagai kursus teras bagi semua pelajar Islam di Malaysia: Kajian awal di beberapa buah IPT di Malaysia / Nor Ashiqeen Jamaluddin … [et al.]
title_full Peranan IPTA dan IPTS dalam menerapkan pendidikan al-Quran di dalam kurikulum sebagai kursus teras bagi semua pelajar Islam di Malaysia: Kajian awal di beberapa buah IPT di Malaysia / Nor Ashiqeen Jamaluddin … [et al.]
title_fullStr Peranan IPTA dan IPTS dalam menerapkan pendidikan al-Quran di dalam kurikulum sebagai kursus teras bagi semua pelajar Islam di Malaysia: Kajian awal di beberapa buah IPT di Malaysia / Nor Ashiqeen Jamaluddin … [et al.]
title_full_unstemmed Peranan IPTA dan IPTS dalam menerapkan pendidikan al-Quran di dalam kurikulum sebagai kursus teras bagi semua pelajar Islam di Malaysia: Kajian awal di beberapa buah IPT di Malaysia / Nor Ashiqeen Jamaluddin … [et al.]
title_sort peranan ipta dan ipts dalam menerapkan pendidikan al-quran di dalam kurikulum sebagai kursus teras bagi semua pelajar islam di malaysia: kajian awal di beberapa buah ipt di malaysia / nor ashiqeen jamaluddin … [et al.]
publishDate 2017
url http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/20249/
http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/20249/2/PRO_NOR%20ASHIQEEN%20JAMALUDDIN%20M%2017.pdf
first_indexed 2023-09-18T23:04:14Z
last_indexed 2023-09-18T23:04:14Z
_version_ 1777418376051687424