Pemikiran kritis dan kemahiran penyelesaian masalah di IPTA Islam Malaysia: satu analisis paradigma / Rahimin Affandi Abd Rahim … [et al.]
Pada dasanya, artikeI ini merupakan dapatan awal (pilot studies) daripada projek penyelidikan ilmiah Fundamental Research Grant Scheme (FRGSFR020/ 2007A) tajaan Universiti Malayayang bertajuk: Pembaharuan Institusi Pendidikan Tinggi Islam Bagi Menjana Program Pembangunan Modal Insan Di Malaysia. Ber...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Universiti Teknologi MARA, Pulau Pinang & Pusat Penerbitan Universiti (UPENA)
2010
|
Online Access: | http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/16502/ http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/16502/1/AJ_RAHIMIN%20AFFANDI%20ABD%20RAHIM%20ESTEEM%2010.pdf |
Summary: | Pada dasanya, artikeI ini merupakan dapatan awal (pilot studies) daripada projek penyelidikan ilmiah Fundamental Research Grant Scheme (FRGSFR020/ 2007A) tajaan Universiti Malayayang bertajuk: Pembaharuan Institusi Pendidikan Tinggi Islam Bagi Menjana Program Pembangunan Modal Insan Di Malaysia. Bertetapan dengan tema penyelidikan yang lebih luas membabitkan beberapa Institusi Pengajian Tinggi Awam (IPTA) terpilih di dalam tema pembaharuan pengajian, artikel ini akan hanya menumpukan perhatian kepada isu penerapan subjek pemikiran kritis dan kemahiran penyelesaian masalah di IPTA Islam yang terpilih di Malaysia. Ianya bakal mengandungi beberapa bahagian yang utama: pertama, pengenalan kepada projek penyelidikan, kedua, subjek Pemikiran Kritis dan Kemahiran Penyelesaian Masalah dan kaitannya dengan tajdid IPTA Islam di Malaysia, ketiga, tanggapan warga IPTA Islam terhadap subjek pemikiran kritis dan kemahiran penyelesaian masalah, Paradigma Tradisionalis dan Reformis, keempat, paradigma alternatif untuk Subjek Pemikiran Kritis dan Kemahiran Penyelesaian Masalah di Malaysia: Satu analisis. Artikel ini berakhir dengan kupasan kesimpulan. |
---|