Interpretasi sosial masyarakat distopia di dalam filem The Hunger Games: Catching Fire (2013) / Amzar Razali

Distopia telah menjadi trend pada kebanyakan filem keluaran Hollywood baru-baru ini. Kajian ini telah dilakukan merangkumi tafsiran sesebuah masyarakat fiksyen distopia di dalam filem The Hunger Games: Catching Fire (2013), ditulis oleh Suzanne Collins. Data kajian dianalisis melalui mengenal pasti...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Razali, Amzar
Format: Student Project
Language:English
Published: Faculty of Film, Theatre and Animation 2015
Subjects:
Online Access:http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/15882/
http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/15882/1/PPb_AMZAR%20RAZALI%20FF%2015_5.pdf
Description
Summary:Distopia telah menjadi trend pada kebanyakan filem keluaran Hollywood baru-baru ini. Kajian ini telah dilakukan merangkumi tafsiran sesebuah masyarakat fiksyen distopia di dalam filem The Hunger Games: Catching Fire (2013), ditulis oleh Suzanne Collins. Data kajian dianalisis melalui mengenal pasti kenyataan yang terdapat di dalam penceritaan The Hunger Games: Catching Fire serta merujuk kajian-kajian lepas. Secara keseluruhan, kajian ini menggunakan kaedah kualitatif terhadap content analysis. Analisis ini mengandungi naratif filem tersebut, unsur-unsur masyarakat distopia dan rujukan daripada penulis distopia. Melalui kajian yang dilakukan juga akan menilai aspek isu sosial seperti ekonomi, politik, kebudayaan dan keagamaan yang terdapat di dalam filem ini; juga menggunakan teori sosial stratifikasi oleh Max Weber untuk dihubungkan dengan masyarakat distopia di dalam filem The Hunger Games: Catching Fire. Terdapat tiga komponen stratifikasi sosial oleh Max Weber iaitu kelas, status dan kuasa. Akhirnya, membuat kesimpulan bahawa apakah isu sosial dunia sebenar yang terdapat di dalam filem The Hunger Games: Catching Fire. Kajian telah menemui bahawa masyarakat distopia di dalam filem ini telah ditadbir oleh sebuah kerajaan yang bersifat autokrasi dan mempunyai kuasa atas kawalan sosial seperti yang terdapat di dalam dunia realiti. Oleh itu, filem dan masyarakat berkait satu sama lain kerana penceritaan sesebuah filem itu terjadi atas pemikiran manusia yang mempunyai pengalaman sosial sekelilingnya.