Aplikasi struktur latihan pergerakan kreatif kanak-kanak prasekolah dalam teater / Aimi Muslihah Mohd Zulkefli
Kajian ini bertujuan mengenalpasti pembinaan struktur latihan pergerakan kreatif ke atas kanak-kanak prasekolah. Di samping itu, kajian ini bertujuan menunjukkan sama ada kanak-kanak prasekolah berjaya atau tidak berjaya dalam mengikuti kajian pembinaan struktur latihan pergerakan kreatif yang dised...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Student Project |
Language: | English |
Published: |
Faculty of Film, Theatre and Animation
2015
|
Subjects: | |
Online Access: | http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/15881/ http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/15881/1/PPb_AIMI%20MUSLIHAH%20MOHD%20ZULKIFLI%20FF%2015_5.pdf |
id |
uitm-15881 |
---|---|
recordtype |
eprints |
spelling |
uitm-158812017-01-04T03:55:18Z http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/15881/ Aplikasi struktur latihan pergerakan kreatif kanak-kanak prasekolah dalam teater / Aimi Muslihah Mohd Zulkefli Mohd Zulkefli, Aimi Muslihah Creative activities and seat work Dramatic representation. The theater Kajian ini bertujuan mengenalpasti pembinaan struktur latihan pergerakan kreatif ke atas kanak-kanak prasekolah. Di samping itu, kajian ini bertujuan menunjukkan sama ada kanak-kanak prasekolah berjaya atau tidak berjaya dalam mengikuti kajian pembinaan struktur latihan pergerakan kreatif yang disediakan. Kajian ini dilakukan ke atas kanak-kanak di Tabika KEMAS Kompleks Kediaman Kakitangan Awam Jalan U-Thant, Kuala Lumpur. Seramai 15 orang kanak-kanak yang mewakili umur 5 dan 6 tahun terlibat dalam kajian ini. Instrumen yang digunakan untuk menjalankan kajian ini diambil dari pelbagai pergerakan senaman yang sentiasa dilakukan sebelum melakukan aktiviti pergerakan dan teori pengiraan oleh Trukman dan Waheed. Instrumen ini direka bentuk untuk menampakkan kreatif di dalam pergerakan yang dilakukan oleh kanak-kanak. Data yang telah dikumpul seterusnya dianalisis dan dijadualkan menggunakan paradigma. Melalui keputusan yang diperolehi, dapatlah diketahui bahawa walaupun latihan yang dilakukan sama, setiap kanak-kanak mempunyai tahap keupayaan yang tersendiri untuk mengikuti latihan yang dilakukan. Kesimpulannya, kajian seperti ini amat diperlukan bagi mengetahui prestasi kanak-kanak dalam menjalankan pembinaan struktur latihan. Faculty of Film, Theatre and Animation 2015 Student Project NonPeerReviewed text en http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/15881/1/PPb_AIMI%20MUSLIHAH%20MOHD%20ZULKIFLI%20FF%2015_5.pdf Mohd Zulkefli, Aimi Muslihah (2015) Aplikasi struktur latihan pergerakan kreatif kanak-kanak prasekolah dalam teater / Aimi Muslihah Mohd Zulkefli. [Student Project] (Unpublished) |
repository_type |
Digital Repository |
institution_category |
Local University |
institution |
Universiti Teknologi MARA |
building |
UiTM Institutional Repository |
collection |
Online Access |
language |
English |
topic |
Creative activities and seat work Dramatic representation. The theater |
spellingShingle |
Creative activities and seat work Dramatic representation. The theater Mohd Zulkefli, Aimi Muslihah Aplikasi struktur latihan pergerakan kreatif kanak-kanak prasekolah dalam teater / Aimi Muslihah Mohd Zulkefli |
description |
Kajian ini bertujuan mengenalpasti pembinaan struktur latihan pergerakan kreatif ke atas kanak-kanak prasekolah. Di samping itu, kajian ini bertujuan menunjukkan sama ada kanak-kanak prasekolah berjaya atau tidak berjaya dalam mengikuti kajian pembinaan struktur latihan pergerakan kreatif yang disediakan. Kajian ini dilakukan ke atas kanak-kanak di Tabika KEMAS Kompleks Kediaman Kakitangan Awam Jalan U-Thant, Kuala Lumpur. Seramai 15 orang kanak-kanak yang mewakili umur 5 dan 6 tahun terlibat dalam kajian ini. Instrumen yang digunakan untuk menjalankan kajian ini diambil dari pelbagai pergerakan senaman yang sentiasa dilakukan sebelum melakukan aktiviti pergerakan dan teori pengiraan oleh Trukman dan Waheed. Instrumen ini direka bentuk untuk menampakkan kreatif di dalam pergerakan yang dilakukan oleh kanak-kanak. Data yang telah dikumpul seterusnya dianalisis dan dijadualkan menggunakan paradigma. Melalui keputusan yang diperolehi, dapatlah diketahui bahawa walaupun latihan yang dilakukan sama, setiap kanak-kanak mempunyai tahap keupayaan yang tersendiri untuk mengikuti latihan yang dilakukan. Kesimpulannya, kajian seperti ini amat diperlukan bagi mengetahui prestasi kanak-kanak dalam menjalankan pembinaan struktur latihan. |
format |
Student Project |
author |
Mohd Zulkefli, Aimi Muslihah |
author_facet |
Mohd Zulkefli, Aimi Muslihah |
author_sort |
Mohd Zulkefli, Aimi Muslihah |
title |
Aplikasi struktur latihan pergerakan kreatif kanak-kanak prasekolah dalam teater / Aimi Muslihah Mohd Zulkefli |
title_short |
Aplikasi struktur latihan pergerakan kreatif kanak-kanak prasekolah dalam teater / Aimi Muslihah Mohd Zulkefli |
title_full |
Aplikasi struktur latihan pergerakan kreatif kanak-kanak prasekolah dalam teater / Aimi Muslihah Mohd Zulkefli |
title_fullStr |
Aplikasi struktur latihan pergerakan kreatif kanak-kanak prasekolah dalam teater / Aimi Muslihah Mohd Zulkefli |
title_full_unstemmed |
Aplikasi struktur latihan pergerakan kreatif kanak-kanak prasekolah dalam teater / Aimi Muslihah Mohd Zulkefli |
title_sort |
aplikasi struktur latihan pergerakan kreatif kanak-kanak prasekolah dalam teater / aimi muslihah mohd zulkefli |
publisher |
Faculty of Film, Theatre and Animation |
publishDate |
2015 |
url |
http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/15881/ http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/15881/1/PPb_AIMI%20MUSLIHAH%20MOHD%20ZULKIFLI%20FF%2015_5.pdf |
first_indexed |
2023-09-18T22:54:51Z |
last_indexed |
2023-09-18T22:54:51Z |
_version_ |
1777417785805111296 |