Kepentingan penggunaan multimedia dalam proses pengajaran dan pembelajaran di Fakulti Pengajian Maklumat Universiti Teknologi MARA / Haniffah Amit

Penggunaan teknologi maklumat (IT) di dalam bidang pendidikan semakin mendapat tempat di dalam Malaysia. Penggunaan aplikasi berorientasikan multimedia semakin meluas bermula dari peringkat sekolah sehingga ke peringkat institusi pengajian tinggi. Kajian ini adalah satu tinjauan tentang kepentingan...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Amit, Haniffah
Format: Student Project
Language:English
Published: Faculty of Information Management 2002
Subjects:
Online Access:http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/15752/
http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/15752/1/PPb_HANIFFAH%20AMIT%20IM%2002_5.pdf
id uitm-15752
recordtype eprints
spelling uitm-157522017-01-04T12:49:52Z http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/15752/ Kepentingan penggunaan multimedia dalam proses pengajaran dan pembelajaran di Fakulti Pengajian Maklumat Universiti Teknologi MARA / Haniffah Amit Amit, Haniffah Visual education Teaching aids and devices Penggunaan teknologi maklumat (IT) di dalam bidang pendidikan semakin mendapat tempat di dalam Malaysia. Penggunaan aplikasi berorientasikan multimedia semakin meluas bermula dari peringkat sekolah sehingga ke peringkat institusi pengajian tinggi. Kajian ini adalah satu tinjauan tentang kepentingan penggunaan multimedia dalam proses pengajaran dan pembelajaran di Fakulti Pengajian Maklumat Universiti Teknologi Mara. Penyelidikan ini bertujuan untuk mengkaji dan menyelidik penggunaan multimedia dalam pembelajaran dan pengajaran serta untuk mengetahui keberkesanan penggunaan multimedia dalam pembelajaran. Di samping itu kajian ini juga adalah bertujuan untuk mengkaji keberkesanan multimedia dalam meningkatkan taraf kelulusan pelajar dan mengenalpasti sama ada multimedia dapat menyelesaikan masalah pelajar dalam pemahaman sesuatu teori semasa sesi pembelajaran. Sampel kajian ini terdiri daripada 50 orang pelajar termasuk pensyarah di Fakulti Pengajian Maklumat Universiti Teknologi Mara. Pengumpulan data dilakukan dengan menggunakan satu set soal selidik yang mengandungi 23 soalan yang berkaitan dengan penggunaan multimedia dalam proses pembelajaran mereka. Dengan ini, kaedah graf dan jadual digunakan untuk mengukur objektif dan menguji hipotesis kajian. Semua data dianalisis dengan menggunakan kaedah pengiraan menggunakan Microsoft Excel melalui Microsoft Window 2000. Dapatan kajian juga menunjukkan penggunaan multimedia adalah sangat penting di Fakulti Pengajian Maklumat dalam meningkatkan prestasi pelajar dan untuk mengenalpasti sama ada multimedia dapat menyelesaikan masalah pelajar dalam pemahaman di samping mengenalpasti corak pengajaran dan pembelajaran yang berkesan di kalangan pelajar dan pensyarah. Oleh itu, terdapat hubungan yang penting di antara tahap penggunaan multimedia di kalangan pelajar dengan tahap pendidikan yang di terima oleh mereka. Penggunaan multimedia ini diyakini akan dapat membantu mewujudkan suasana pembelajaran bestari yang menekankan tiga unsur penting iaitu, self access, self paced, dan self directed, dan seterusnya akan menjayakan matlamat pelaksanaan negara, untuk melahirkan warga negara yang berketrampilan, kreatif, inovatif serta berakhlaq mulia. Rasionalnya multimedia ini sangat penting dalam era teknologi maklumat (IT). Faculty of Information Management 2002 Student Project NonPeerReviewed text en http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/15752/1/PPb_HANIFFAH%20AMIT%20IM%2002_5.pdf Amit, Haniffah (2002) Kepentingan penggunaan multimedia dalam proses pengajaran dan pembelajaran di Fakulti Pengajian Maklumat Universiti Teknologi MARA / Haniffah Amit. [Student Project] (Unpublished)
repository_type Digital Repository
institution_category Local University
institution Universiti Teknologi MARA
building UiTM Institutional Repository
collection Online Access
language English
topic Visual education
Teaching aids and devices
spellingShingle Visual education
Teaching aids and devices
Amit, Haniffah
Kepentingan penggunaan multimedia dalam proses pengajaran dan pembelajaran di Fakulti Pengajian Maklumat Universiti Teknologi MARA / Haniffah Amit
description Penggunaan teknologi maklumat (IT) di dalam bidang pendidikan semakin mendapat tempat di dalam Malaysia. Penggunaan aplikasi berorientasikan multimedia semakin meluas bermula dari peringkat sekolah sehingga ke peringkat institusi pengajian tinggi. Kajian ini adalah satu tinjauan tentang kepentingan penggunaan multimedia dalam proses pengajaran dan pembelajaran di Fakulti Pengajian Maklumat Universiti Teknologi Mara. Penyelidikan ini bertujuan untuk mengkaji dan menyelidik penggunaan multimedia dalam pembelajaran dan pengajaran serta untuk mengetahui keberkesanan penggunaan multimedia dalam pembelajaran. Di samping itu kajian ini juga adalah bertujuan untuk mengkaji keberkesanan multimedia dalam meningkatkan taraf kelulusan pelajar dan mengenalpasti sama ada multimedia dapat menyelesaikan masalah pelajar dalam pemahaman sesuatu teori semasa sesi pembelajaran. Sampel kajian ini terdiri daripada 50 orang pelajar termasuk pensyarah di Fakulti Pengajian Maklumat Universiti Teknologi Mara. Pengumpulan data dilakukan dengan menggunakan satu set soal selidik yang mengandungi 23 soalan yang berkaitan dengan penggunaan multimedia dalam proses pembelajaran mereka. Dengan ini, kaedah graf dan jadual digunakan untuk mengukur objektif dan menguji hipotesis kajian. Semua data dianalisis dengan menggunakan kaedah pengiraan menggunakan Microsoft Excel melalui Microsoft Window 2000. Dapatan kajian juga menunjukkan penggunaan multimedia adalah sangat penting di Fakulti Pengajian Maklumat dalam meningkatkan prestasi pelajar dan untuk mengenalpasti sama ada multimedia dapat menyelesaikan masalah pelajar dalam pemahaman di samping mengenalpasti corak pengajaran dan pembelajaran yang berkesan di kalangan pelajar dan pensyarah. Oleh itu, terdapat hubungan yang penting di antara tahap penggunaan multimedia di kalangan pelajar dengan tahap pendidikan yang di terima oleh mereka. Penggunaan multimedia ini diyakini akan dapat membantu mewujudkan suasana pembelajaran bestari yang menekankan tiga unsur penting iaitu, self access, self paced, dan self directed, dan seterusnya akan menjayakan matlamat pelaksanaan negara, untuk melahirkan warga negara yang berketrampilan, kreatif, inovatif serta berakhlaq mulia. Rasionalnya multimedia ini sangat penting dalam era teknologi maklumat (IT).
format Student Project
author Amit, Haniffah
author_facet Amit, Haniffah
author_sort Amit, Haniffah
title Kepentingan penggunaan multimedia dalam proses pengajaran dan pembelajaran di Fakulti Pengajian Maklumat Universiti Teknologi MARA / Haniffah Amit
title_short Kepentingan penggunaan multimedia dalam proses pengajaran dan pembelajaran di Fakulti Pengajian Maklumat Universiti Teknologi MARA / Haniffah Amit
title_full Kepentingan penggunaan multimedia dalam proses pengajaran dan pembelajaran di Fakulti Pengajian Maklumat Universiti Teknologi MARA / Haniffah Amit
title_fullStr Kepentingan penggunaan multimedia dalam proses pengajaran dan pembelajaran di Fakulti Pengajian Maklumat Universiti Teknologi MARA / Haniffah Amit
title_full_unstemmed Kepentingan penggunaan multimedia dalam proses pengajaran dan pembelajaran di Fakulti Pengajian Maklumat Universiti Teknologi MARA / Haniffah Amit
title_sort kepentingan penggunaan multimedia dalam proses pengajaran dan pembelajaran di fakulti pengajian maklumat universiti teknologi mara / haniffah amit
publisher Faculty of Information Management
publishDate 2002
url http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/15752/
http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/15752/1/PPb_HANIFFAH%20AMIT%20IM%2002_5.pdf
first_indexed 2023-09-18T22:54:34Z
last_indexed 2023-09-18T22:54:34Z
_version_ 1777417767523188736