Teknik kamera, kesan bunyi dan naratif filem bergenre psiko thriller di Malaysia: Kajian terhadap filem S.A.M (2012) dan Psiko Pencuri Hati (2013) / Nur Farahaini Mohd Noor
Teknik kamera, kesan bunyi dan naratif adalah antara faktor-faktor penting dalam menghasilakn sesebuah filem. Melalui hasil pemerhatian dan bacaan yang telah dilakukan, filem S.A.M (2012) dan Psiko Pencuri Hati (2013) mempunyai teknik pengarahan yang berlainan dan genre yang diketengahkan masih baru...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Student Project |
Language: | English |
Published: |
Faculty of Film, Theatre and Animation
2014
|
Subjects: | |
Online Access: | http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/15053/ http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/15053/1/PPb_NUR%20FARAHAINI%20MOHD%20NOOR%20FF%2014_5.pdf |
Summary: | Teknik kamera, kesan bunyi dan naratif adalah antara faktor-faktor penting dalam menghasilakn sesebuah filem. Melalui hasil pemerhatian dan bacaan yang telah dilakukan, filem S.A.M (2012) dan Psiko Pencuri Hati (2013) mempunyai teknik pengarahan yang berlainan dan genre yang diketengahkan masih baru di Malaysia iaitu psiko thriller. Dapatkah teknik kamera, kesan bunyi serta naratif membantu para penonton dalam memahami filem bergenrekan psiko thriller yang digunakan oleh pengarah. Dengan menganalisis naratif dan mengenalpasti persamaan atau perbezaan teknik kamera serta kesan bunyi yang digunakan di dalam filem akan membantu memperolehi hasil kajian yang dikehendaki. Dengan menggunakan kaedah kualitatif, hasil kajian akan membuktikan bahawa penggunaan teknik kamera, kesan bunyi dan naratif lebih menjerumus kepada filem S.A.M berbanding Psiko Pencuri Hati |
---|