Sistem pengurusan Kualiti ISO 9000: Satu tinjauan awal / Azizan Kassim
Sistem Pengurusan Kualiti ISO 9000 menjadi agenda penting kepada organisasi di Malaysia untuk meningkatkan kualiti produk dan perkhidmatan. Sektor swasta terutama sekali perkilangan telah menjadikan ISO 9000 sebagai agenda penting untuk persediaan bertanding di pasaran global. Banyak syarikat pembu...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Universiti Teknologi MARA, Perlis
2003
|
Subjects: | |
Online Access: | http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/14708/ http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/14708/1/AJ_AZIZAN%20KASSIM%20JI%2003.pdf |
id |
uitm-14708 |
---|---|
recordtype |
eprints |
spelling |
uitm-147082016-09-22T09:03:20Z http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/14708/ Sistem pengurusan Kualiti ISO 9000: Satu tinjauan awal / Azizan Kassim Kassim, Azizan Malaysia Total quality management. Benchmarking Work groups. Team work in industry. Quality circles Sistem Pengurusan Kualiti ISO 9000 menjadi agenda penting kepada organisasi di Malaysia untuk meningkatkan kualiti produk dan perkhidmatan. Sektor swasta terutama sekali perkilangan telah menjadikan ISO 9000 sebagai agenda penting untuk persediaan bertanding di pasaran global. Banyak syarikat pembuatan di negara ini telah di anugerahkan pensijilan ISO 9000 oleh pihak SI RIM dan badan-bandan pengtauliahan swasta. ISO 9000 telah dijadikan satu aktiviti utama dalam usaha syarikat untuk menambahbaikan kualiti barang dan perkhidmatan syarikat. Pihak kerajaan juga tidak ketinggalan mengalakkan agensinya untuk mendapatkan pensijilan ISO 9000. Perkeliling Kemajuan Pentadbiran Awam Bil 2: 1996 telah dikeluarkan oleh kerajaan agar semua agensi-agensinya melaksanakan Sistem Pengurusan Kualiti ISO 9000. Semua usaha ini dilakukan semata-mata untuk meningkatkan produktiviti organisasi dan negara secara keseluruhannya. Artikel ini ditulis untuk menemngkan empat aspek utama di dalam dalam pelaksanaan ISO 9000. Pertama, memberi penerangan mengenai hubungan di antara ISO 9000 dan kualiti. Kedua, ia menjelaskan keperluan-keperluan bagi mematuhi elemen piawaian ISO 9000. Ketiga menerangkan secara ringkas bagaimana menyediakan dokumentasi yang ditetapkan oleh ISO 9000. Keempat, menjelaskan langkah-langkah yang perlu diambil oleh sesebuah organisasi untuk melaksanakan ISO 9000. Universiti Teknologi MARA, Perlis 2003 Article PeerReviewed text en http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/14708/1/AJ_AZIZAN%20KASSIM%20JI%2003.pdf Kassim, Azizan (2003) Sistem pengurusan Kualiti ISO 9000: Satu tinjauan awal / Azizan Kassim. Jurnal Intelek, 1. pp. 8-21. ISSN 2231-7716 |
repository_type |
Digital Repository |
institution_category |
Local University |
institution |
Universiti Teknologi MARA |
building |
UiTM Institutional Repository |
collection |
Online Access |
language |
English |
topic |
Malaysia Total quality management. Benchmarking Work groups. Team work in industry. Quality circles |
spellingShingle |
Malaysia Total quality management. Benchmarking Work groups. Team work in industry. Quality circles Kassim, Azizan Sistem pengurusan Kualiti ISO 9000: Satu tinjauan awal / Azizan Kassim |
description |
Sistem Pengurusan Kualiti ISO 9000 menjadi agenda penting kepada organisasi di Malaysia untuk meningkatkan kualiti produk dan perkhidmatan. Sektor swasta terutama
sekali perkilangan telah menjadikan ISO 9000 sebagai agenda penting untuk persediaan bertanding di pasaran global. Banyak syarikat pembuatan di negara ini telah di
anugerahkan pensijilan ISO 9000 oleh pihak SI RIM dan badan-bandan pengtauliahan swasta. ISO 9000 telah dijadikan satu aktiviti utama dalam usaha syarikat untuk
menambahbaikan kualiti barang dan perkhidmatan syarikat. Pihak kerajaan juga tidak ketinggalan mengalakkan agensinya untuk mendapatkan pensijilan ISO 9000. Perkeliling Kemajuan Pentadbiran Awam Bil 2: 1996 telah dikeluarkan oleh kerajaan agar semua agensi-agensinya melaksanakan Sistem Pengurusan Kualiti ISO 9000. Semua usaha ini dilakukan semata-mata untuk meningkatkan produktiviti organisasi dan negara secara keseluruhannya. Artikel ini ditulis untuk menemngkan empat aspek utama di dalam dalam pelaksanaan ISO 9000. Pertama, memberi penerangan mengenai hubungan di antara ISO 9000 dan kualiti. Kedua, ia menjelaskan keperluan-keperluan bagi mematuhi elemen piawaian ISO 9000. Ketiga menerangkan secara ringkas bagaimana menyediakan dokumentasi yang ditetapkan oleh ISO 9000. Keempat, menjelaskan langkah-langkah yang perlu diambil oleh sesebuah organisasi untuk melaksanakan ISO 9000. |
format |
Article |
author |
Kassim, Azizan |
author_facet |
Kassim, Azizan |
author_sort |
Kassim, Azizan |
title |
Sistem pengurusan Kualiti ISO 9000: Satu tinjauan awal / Azizan Kassim |
title_short |
Sistem pengurusan Kualiti ISO 9000: Satu tinjauan awal / Azizan Kassim |
title_full |
Sistem pengurusan Kualiti ISO 9000: Satu tinjauan awal / Azizan Kassim |
title_fullStr |
Sistem pengurusan Kualiti ISO 9000: Satu tinjauan awal / Azizan Kassim |
title_full_unstemmed |
Sistem pengurusan Kualiti ISO 9000: Satu tinjauan awal / Azizan Kassim |
title_sort |
sistem pengurusan kualiti iso 9000: satu tinjauan awal / azizan kassim |
publisher |
Universiti Teknologi MARA, Perlis |
publishDate |
2003 |
url |
http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/14708/ http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/14708/1/AJ_AZIZAN%20KASSIM%20JI%2003.pdf |
first_indexed |
2023-09-18T22:52:14Z |
last_indexed |
2023-09-18T22:52:14Z |
_version_ |
1777417620410073088 |