Filem Buai Laju-laju arahan U-Wei Haji Saari : satu analisis semiotik / Noor Bazura Baharuddin dan Abdul Ghafar Ibrahim
Esei ini menganalisis filem Buai Laju-laju (2004) arahan U-Wei Haji Saari dengan menggunakan kerangka teori semiotik filem seperti yang dianjurkan oleh Christian Metz dan Peter Wollen bagi mengkaji tanda-tanda terutamanya yang terdapat pada visual filem ini. Walau bagaimanapun, analisis ini hanya be...
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
UPENA
2008
|
Subjects: | |
Online Access: | http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/11625/ http://ir.uitm.edu.my/id/eprint/11625/1/AJ_NOOR%20BAZURA%20BAHARUDDIN%20JSM%2008%201.pdf |
Summary: | Esei ini menganalisis filem Buai Laju-laju (2004) arahan U-Wei Haji Saari dengan menggunakan kerangka teori semiotik filem seperti yang dianjurkan oleh Christian Metz dan Peter Wollen bagi mengkaji tanda-tanda terutamanya yang terdapat pada visual filem ini. Walau bagaimanapun, analisis ini hanya bertumpu kepada props dan latar set dalam filem Buai Laju-laju sebagai aspek mise-en-scene yang mempunyai signifikasi tertentu. Justeru, analisis yang dilakukan juga melihat props dan latar set ini dalam menyumbang kepada pembinaan tema dan naratif filem ini. |
---|