Kajian pembelajaran secara “Berkumpulan“ dalam mempelajari Bahasa Arab di sebuah Pusat Bahasa
Pembelajaran berkumpulan adalah satu kaedah yang berkesan dalam pembelajaran. Kaedah ini amat baik dipraktiskan kepada para pelajar. Belajar berkumpulan dapat membantu mereka yang lemah. Kaedah ini juga dapat mengenal pasti sejauh mana kefahaman para pelajar di dalam kelas, seterusnya mengesan kele...
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Conference or Workshop Item |
Language: | English |
Published: |
2009
|
Subjects: | |
Online Access: | http://irep.iium.edu.my/8016/ http://irep.iium.edu.my/8016/1/full_paper_kerja_dlm_kumpulan-uitm_penang.pdf |
Summary: | Pembelajaran berkumpulan adalah satu kaedah yang berkesan dalam pembelajaran. Kaedah ini amat baik dipraktiskan kepada para pelajar. Belajar berkumpulan dapat membantu mereka yang lemah. Kaedah ini juga dapat mengenal pasti sejauh mana kefahaman para pelajar di dalam kelas, seterusnya mengesan kelemahan pelajar. Kajian ini menggunakan kaedah soalan kaji selidik kepada beberapa orang pelajar di kelas Bahasa Arab yang menggunakan kaedah ini sepanjang tempoh pembelajaran mereka. Hasil daripada kajian mendapati bahawa pelajar yang menggunakan kaedah perbincangan di dalam kumpulan lebih berjaya daripada mereka yang belajar bersendirian. |
---|