Dakwah melalui media baharu di Malaysia: peluang atau cabaran?
Kemunculan media baharu pada masa kini dilihat sebagai satu wadah penting untuk berdakwah dalam kalangan rakyat Malaysia. Kebanjiran media sosial seperti facebook, instagram dan twitter telah mewujudkan satu peluang baru dalam kalangan dai’e (pendakwah) disebabkan sifatnya yang dikatakan pantas di d...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
UKM
2018
|
Subjects: | |
Online Access: | http://irep.iium.edu.my/70388/ http://irep.iium.edu.my/70388/1/Al-Hikmah%20journal%20Da%27wah%20Media%20Baru.pdf |
id |
iium-70388 |
---|---|
recordtype |
eprints |
spelling |
iium-703882019-07-09T07:49:41Z http://irep.iium.edu.my/70388/ Dakwah melalui media baharu di Malaysia: peluang atau cabaran? A.Manaf, Aini Maznina H61.8 Communication of information Kemunculan media baharu pada masa kini dilihat sebagai satu wadah penting untuk berdakwah dalam kalangan rakyat Malaysia. Kebanjiran media sosial seperti facebook, instagram dan twitter telah mewujudkan satu peluang baru dalam kalangan dai’e (pendakwah) disebabkan sifatnya yang dikatakan pantas di dalam penyampaian maklumat. Dengan ciri tersebut, media baru dilihat mampu memberikan impak positif terhadap aktiviti dakwah. Walaubagaimanapun, penyampaian mesej dakwah melalui media baru ini menyumbang kepada beberapa masalah dalam kalangan dai’e dan mad’u. Kertas kerja ini membincangkan tentang peranan media baharu di dalam program dakwah di Malaysia serta cabaran- cabarannya. UKM 2018 Article PeerReviewed application/pdf en http://irep.iium.edu.my/70388/1/Al-Hikmah%20journal%20Da%27wah%20Media%20Baru.pdf A.Manaf, Aini Maznina (2018) Dakwah melalui media baharu di Malaysia: peluang atau cabaran? Al Hikmah, 10 (1). pp. 119-128. ISSN 1985-6822 |
repository_type |
Digital Repository |
institution_category |
Local University |
institution |
International Islamic University Malaysia |
building |
IIUM Repository |
collection |
Online Access |
language |
English |
topic |
H61.8 Communication of information |
spellingShingle |
H61.8 Communication of information A.Manaf, Aini Maznina Dakwah melalui media baharu di Malaysia: peluang atau cabaran? |
description |
Kemunculan media baharu pada masa kini dilihat sebagai satu wadah penting untuk berdakwah dalam kalangan rakyat Malaysia. Kebanjiran media sosial seperti facebook, instagram dan twitter telah mewujudkan satu peluang baru dalam kalangan dai’e (pendakwah) disebabkan sifatnya yang dikatakan pantas di dalam penyampaian maklumat. Dengan ciri tersebut, media baru dilihat mampu memberikan impak positif terhadap aktiviti dakwah. Walaubagaimanapun, penyampaian mesej dakwah melalui media baru ini menyumbang kepada beberapa masalah dalam kalangan dai’e dan mad’u. Kertas kerja ini membincangkan tentang peranan media baharu di dalam program dakwah di Malaysia serta cabaran- cabarannya. |
format |
Article |
author |
A.Manaf, Aini Maznina |
author_facet |
A.Manaf, Aini Maznina |
author_sort |
A.Manaf, Aini Maznina |
title |
Dakwah melalui media baharu di Malaysia: peluang atau cabaran? |
title_short |
Dakwah melalui media baharu di Malaysia: peluang atau cabaran? |
title_full |
Dakwah melalui media baharu di Malaysia: peluang atau cabaran? |
title_fullStr |
Dakwah melalui media baharu di Malaysia: peluang atau cabaran? |
title_full_unstemmed |
Dakwah melalui media baharu di Malaysia: peluang atau cabaran? |
title_sort |
dakwah melalui media baharu di malaysia: peluang atau cabaran? |
publisher |
UKM |
publishDate |
2018 |
url |
http://irep.iium.edu.my/70388/ http://irep.iium.edu.my/70388/1/Al-Hikmah%20journal%20Da%27wah%20Media%20Baru.pdf |
first_indexed |
2023-09-18T21:39:55Z |
last_indexed |
2023-09-18T21:39:55Z |
_version_ |
1777413071516467200 |