Dakwah melalui media baharu di Malaysia: peluang atau cabaran?

Kemunculan media baharu pada masa kini dilihat sebagai satu wadah penting untuk berdakwah dalam kalangan rakyat Malaysia. Kebanjiran media sosial seperti facebook, instagram dan twitter telah mewujudkan satu peluang baru dalam kalangan dai’e (pendakwah) disebabkan sifatnya yang dikatakan pantas di d...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: A.Manaf, Aini Maznina
Format: Article
Language:English
Published: UKM 2018
Subjects:
Online Access:http://irep.iium.edu.my/70388/
http://irep.iium.edu.my/70388/1/Al-Hikmah%20journal%20Da%27wah%20Media%20Baru.pdf
Description
Summary:Kemunculan media baharu pada masa kini dilihat sebagai satu wadah penting untuk berdakwah dalam kalangan rakyat Malaysia. Kebanjiran media sosial seperti facebook, instagram dan twitter telah mewujudkan satu peluang baru dalam kalangan dai’e (pendakwah) disebabkan sifatnya yang dikatakan pantas di dalam penyampaian maklumat. Dengan ciri tersebut, media baru dilihat mampu memberikan impak positif terhadap aktiviti dakwah. Walaubagaimanapun, penyampaian mesej dakwah melalui media baru ini menyumbang kepada beberapa masalah dalam kalangan dai’e dan mad’u. Kertas kerja ini membincangkan tentang peranan media baharu di dalam program dakwah di Malaysia serta cabaran- cabarannya.