Algoritma sebagai teknik penyelesaian masalah pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu

Kajian telah dijalankan dalam kalangan 32 orang murid tahun 4 di sebuah sekolah rendah derah Seremban. Guru telah mengajar murid mata pelajaran Bahasa Melayu menggunakan program scratch. Tema pengajaran dan pembelajaran guru ialah pertanian, manakala tajuknya ialah produk makanan daripada pertanian....

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Nazir, Faridah
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: Universiti Teknologi Mara 2018
Subjects:
Online Access:http://irep.iium.edu.my/68422/
http://irep.iium.edu.my/68422/
http://irep.iium.edu.my/68422/1/Prosiding%20SPPA%202018%20Algoritma%20Sebagai%20Penyelesaian%20Masalah%20Pengajaran%20dan%20Pembelajarn%20Bahasa%20Melayu.pdf
Description
Summary:Kajian telah dijalankan dalam kalangan 32 orang murid tahun 4 di sebuah sekolah rendah derah Seremban. Guru telah mengajar murid mata pelajaran Bahasa Melayu menggunakan program scratch. Tema pengajaran dan pembelajaran guru ialah pertanian, manakala tajuknya ialah produk makanan daripada pertanian. Pengajaran dan pembelajaran ini mempunyai objektif agar murid-murid dapat menyusun perkataan menjadi ayat dasar yang gramatis berdasarkan program sctratch. Murid-murid juga diminta menulis satu resepi kek menggunakan teknik algoritma, iaitu satu siri arahan yang terdapat dalam program scratch. Algoritma yang digunakan adalah terdiri daripada lima arahan, iaitu (i) mengayak tepung; (ii) menggaulkan gula, mentega dan telur dengan mesin hingga kembang; (iii) mencampurkan tepung penaik dan campuran buah-buahan kering ke dalam tepung gandum; (iv) adunan tepung gandum dan buah-buahan kering dicampurkan dengan adunan gula, mentega dan telur; dan (v) membakar adunan kek selama 45 minit hingga 1 jam. Pengajaran dan pembelajaran berkonsepkan algoritma ini telah dijalankan dalam lima langkah, iaitu set induksi; langkah 1; langkah 2; langkah 3; dan pengayaan dan pemulihan. Akan tetapi, didapati bahawa, kesemua murid telah memahami konsep algoritma yang diajarkan dan tidak memerlukan aktiviti pemulihan. Perkara ini secara tidak langsung menunjukkan bahawa, konsep algoritma tentang cara menyediakan kek melalui program scratch, telah dapat difahami sepenuhnya oleh murid-murid. Murid-murid juga amat teruja dengan teknik algoritma dan program scratch yang dihasilkan. Mereka kekal fokus sepanjang sesi pengajaran dan pembelajaran dan perkara ini menunjukkan bahawa, penggunaan algoritma dan program scratch adalah jauh lebih baik daripada kaedah konvensional yang digunakan oleh guru di bilik darjah untuk mengajar Bahasa Melayu.