Integrasi pandangan semesta al-Qur'an & sains tabi'i: satu model bagi sekolah menengah Islam

Rentetan sejarah Islam, modern dan pasca-modern menyaksikan impak sains dan telnologi terhadap kemanusiaan. Cabaran modernisma dan pasca-modernism melahirkan “Sekolah-sekolah Islam Berintegrasi” di seluruh dunia Islam – suatu fenomena global. Tetapi APAKAH Pendidikan SAINS yg BERINTEGRASI secara ISL...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hassan, Nur Jannah
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
English
Published: 2018
Subjects:
Online Access:http://irep.iium.edu.my/67363/
http://irep.iium.edu.my/67363/
http://irep.iium.edu.my/67363/1/NJH_NSWVQ_IKRAM-MUSLEH_2018.pdf
http://irep.iium.edu.my/67363/7/%28Dr%20Nor%20Jannah%29%20surat%20jemputan%20Mesyuarat%20Kuritaksir%202018.pdf
id iium-67363
recordtype eprints
spelling iium-673632018-12-12T04:12:14Z http://irep.iium.edu.my/67363/ Integrasi pandangan semesta al-Qur'an & sains tabi'i: satu model bagi sekolah menengah Islam Hassan, Nur Jannah BJ1188 Religious ethics BP170.8 Universality of Islam BP173.77 Islam and work BP174 The Practice of Islam BP188 Islamic religious life BP190.5 Islamization of Knowledge LB1603 Secondary Education. High schools LB1705 Education and training of teachers LC905 Islamic Education Rentetan sejarah Islam, modern dan pasca-modern menyaksikan impak sains dan telnologi terhadap kemanusiaan. Cabaran modernisma dan pasca-modernism melahirkan “Sekolah-sekolah Islam Berintegrasi” di seluruh dunia Islam – suatu fenomena global. Tetapi APAKAH Pendidikan SAINS yg BERINTEGRASI secara ISLAMI? Pada tahun 2010-2013, kami melawat sekolah-sekolah menengah Islam di Malaysia (12), Indonesia (12), Selatan Thailand (5), Brunei, Singapura, Mindanao & Ontario, dimana kami membuat pemerhatian dan wawancara bersama guru-guru, ahli lembaga, ibu-bapa & pelajar. Analisa kualitatif bahan-bahan mata pelajaran sains (Sains, Biologi, Kimia dan Fisik) yang digunakan, yaitu sekitar 80 dokumen kurikula dan silabus, lebih 100 buku teks, serta laman-laman web dan blog-blog rasmi, menunjukkan TIADA PEMADUAN SEBENAR di dalam kurikulum, silabus, buku teks dan pemngajaran dan pembelajaran sains. Dengan itu, penerangan ini memperincikan mengapa perlu sebuah model Qur'ani untuk pengajaran dan pembelajaran sains tabi'i di sekolah menengah, serta memperkenalkan model tersebut. 2018-09-28 Conference or Workshop Item NonPeerReviewed application/pdf en http://irep.iium.edu.my/67363/1/NJH_NSWVQ_IKRAM-MUSLEH_2018.pdf application/pdf en http://irep.iium.edu.my/67363/7/%28Dr%20Nor%20Jannah%29%20surat%20jemputan%20Mesyuarat%20Kuritaksir%202018.pdf Hassan, Nur Jannah (2018) Integrasi pandangan semesta al-Qur'an & sains tabi'i: satu model bagi sekolah menengah Islam. In: Pengenalan Model Qur’ani untuk Pengajaran & Pembelajaran Sains Tabi’i di Sekolah Menengah kepada Unit Kurikulum Ikram-Musleh, 28th September 2018, Seri Kembangan, Selangor. (Unpublished) http://www.musleh.edu.my
repository_type Digital Repository
institution_category Local University
institution International Islamic University Malaysia
building IIUM Repository
collection Online Access
language English
English
topic BJ1188 Religious ethics
BP170.8 Universality of Islam
BP173.77 Islam and work
BP174 The Practice of Islam
BP188 Islamic religious life
BP190.5 Islamization of Knowledge
LB1603 Secondary Education. High schools
LB1705 Education and training of teachers
LC905 Islamic Education
spellingShingle BJ1188 Religious ethics
BP170.8 Universality of Islam
BP173.77 Islam and work
BP174 The Practice of Islam
BP188 Islamic religious life
BP190.5 Islamization of Knowledge
LB1603 Secondary Education. High schools
LB1705 Education and training of teachers
LC905 Islamic Education
Hassan, Nur Jannah
Integrasi pandangan semesta al-Qur'an & sains tabi'i: satu model bagi sekolah menengah Islam
description Rentetan sejarah Islam, modern dan pasca-modern menyaksikan impak sains dan telnologi terhadap kemanusiaan. Cabaran modernisma dan pasca-modernism melahirkan “Sekolah-sekolah Islam Berintegrasi” di seluruh dunia Islam – suatu fenomena global. Tetapi APAKAH Pendidikan SAINS yg BERINTEGRASI secara ISLAMI? Pada tahun 2010-2013, kami melawat sekolah-sekolah menengah Islam di Malaysia (12), Indonesia (12), Selatan Thailand (5), Brunei, Singapura, Mindanao & Ontario, dimana kami membuat pemerhatian dan wawancara bersama guru-guru, ahli lembaga, ibu-bapa & pelajar. Analisa kualitatif bahan-bahan mata pelajaran sains (Sains, Biologi, Kimia dan Fisik) yang digunakan, yaitu sekitar 80 dokumen kurikula dan silabus, lebih 100 buku teks, serta laman-laman web dan blog-blog rasmi, menunjukkan TIADA PEMADUAN SEBENAR di dalam kurikulum, silabus, buku teks dan pemngajaran dan pembelajaran sains. Dengan itu, penerangan ini memperincikan mengapa perlu sebuah model Qur'ani untuk pengajaran dan pembelajaran sains tabi'i di sekolah menengah, serta memperkenalkan model tersebut.
format Conference or Workshop Item
author Hassan, Nur Jannah
author_facet Hassan, Nur Jannah
author_sort Hassan, Nur Jannah
title Integrasi pandangan semesta al-Qur'an & sains tabi'i: satu model bagi sekolah menengah Islam
title_short Integrasi pandangan semesta al-Qur'an & sains tabi'i: satu model bagi sekolah menengah Islam
title_full Integrasi pandangan semesta al-Qur'an & sains tabi'i: satu model bagi sekolah menengah Islam
title_fullStr Integrasi pandangan semesta al-Qur'an & sains tabi'i: satu model bagi sekolah menengah Islam
title_full_unstemmed Integrasi pandangan semesta al-Qur'an & sains tabi'i: satu model bagi sekolah menengah Islam
title_sort integrasi pandangan semesta al-qur'an & sains tabi'i: satu model bagi sekolah menengah islam
publishDate 2018
url http://irep.iium.edu.my/67363/
http://irep.iium.edu.my/67363/
http://irep.iium.edu.my/67363/1/NJH_NSWVQ_IKRAM-MUSLEH_2018.pdf
http://irep.iium.edu.my/67363/7/%28Dr%20Nor%20Jannah%29%20surat%20jemputan%20Mesyuarat%20Kuritaksir%202018.pdf
first_indexed 2023-09-18T21:35:39Z
last_indexed 2023-09-18T21:35:39Z
_version_ 1777412802799992832