Pengurusan nafkah anak yatim menurut perspektif fiqh dan Undang-Undang Keluarga Islam di Malaysia: teori, kefahaman dan amalan masyarakat

Pengurusan nafkah anak yatim mengikut teori fiqh bermula dengan perpindahan tanggungjawab pembiayaan nafkah anak yatim kepada ahli waris anak yatim tersebut. Secara umumnya, fiqh telah membahaskan dengan jelas mengenai peralihan kewajipan ini, termasuk syarat-syarat ahli waris yang layak menyara ana...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Hamid, Siti Nur Hazimah, Ahmad, Bahiyah, Abd Khalil, Shahidra, Mohd Marzuki, Zunaidah
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
English
English
English
Published: 2018
Subjects:
Online Access:http://irep.iium.edu.my/64740/
http://irep.iium.edu.my/64740/3/027hazimah.doc
http://irep.iium.edu.my/64740/2/parallel%20sessions.pdf
http://irep.iium.edu.my/64740/4/089e0e_e25bd8cc963a40a99f3827013805012d.pdf
http://irep.iium.edu.my/64740/1/ARTIKEL%20PENGURUSAN%20NAFKAH%20ANAK%20YATIM.pdf
id iium-64740
recordtype eprints
spelling iium-647402018-07-19T08:35:43Z http://irep.iium.edu.my/64740/ Pengurusan nafkah anak yatim menurut perspektif fiqh dan Undang-Undang Keluarga Islam di Malaysia: teori, kefahaman dan amalan masyarakat Hamid, Siti Nur Hazimah Ahmad, Bahiyah Abd Khalil, Shahidra Mohd Marzuki, Zunaidah KBP1 Islamic law.Shariah.Fiqh KBP174 Observances and practice of Islam Pengurusan nafkah anak yatim mengikut teori fiqh bermula dengan perpindahan tanggungjawab pembiayaan nafkah anak yatim kepada ahli waris anak yatim tersebut. Secara umumnya, fiqh telah membahaskan dengan jelas mengenai peralihan kewajipan ini, termasuk syarat-syarat ahli waris yang layak menyara anak yatim dan susunan ahli waris yang lebih perlu bertanggungjawab dalam pembiayaan nafkah tersebut. Teori ini kemudiannya dikodifikasikan sebagai undang-undang bertulis di dalam Undang-Undang Keluarga Islam di Malaysia yang telah meletakkan aturan syarak tersebut sebagai perkara yang mengikat setiap muslim di negara ini dan mempunyai implikasi undang-undang sekiranya dilanggar. Kajian ini justeru, dijalankan bagi melihat pengurusan nafkah anak yatim dan tanggungjawab ahli waris yang berevolusi dari fiqh seterusnya kepada undang-undang bertulis di Malaysia. Kajian ini juga dijalankan bagi menilai kefahaman masyarakat mengenai tanggungjawab ahli waris dalam nafkah anak yatim dan amalannya di dalam masyarakat. Metodologi analisis kandungan digunakan bagi melihat teori fiqh dan undang-undang, sementara kajian edaran soal selidik kepada 400 responden telah dijalankan bagi menilai tahap kefahaman masyarakat. Amalan masyarakat pula telah dinilai melalui temu bual mendalam semi berstuktur dengan responden hakim-hakim daripada mahkamah syariah terpilih dan beberapa orang pengurus rumah anak yatim di sekitar Lembah Klang. Dari sudut pengurusan nafkah anak yatim, ianya telah berevolusi daripada hukum-hukum yang terdapat di dalam kitab-kitab fiqh kepada peruntukan Undang-Undang Keluarga Islam di Malaysia yang telah diperuntukkan melalui seksyen 61 sehingga 81 bagi Enakmen Undang-Undang Keluarga Islam Selangor. Walaupun hasil dapatan soal selidik masyarakat pula menunjukkan hampir keseluruhan iaitu 93.2% responden mengetahui nafkah wajib ditanggung oleh ahli waris apabila bapa meninggal dunia 67.6% mengetahui apabila bapa ghaib atau hilang, 60.2% apabila bapa sakit yang tidak mampu bekerja, namun hanya separuh responden yang mengetahuiadanya peruntukan undang-undang yang boleh memerintahkan ahli waris supaya memberi nafkah. Berlainan dengan dapatan amalan, hasil temu bual mendapati tahap pengamalan masyarakat masih lagi rendah berbanding tahap pengetahuan mereka mengenai tanggungjawab ahli waris dalam menafkahi anak yatim sama ada dalam memberikan sokongan material (nafkah) ataupun sokongan moral. Hakim-hakim pula menjelaskan bahawa selalunya tiada tuntutan dibuat oleh pihak anak yatim bagi menuntut nafkah ke atas ahli waris. Kesimpulannya, kefahaman masyarakat mengenai tanggungjawab ahli waris dalam nafkah anak yatim adalah pada tahap yang agak memuaskan, namun bukan bagi tahap amalan dan pelaksanaan sepertimana yang telah dilaporkan di dalam hasil temu bual. 2018-06-27 Conference or Workshop Item NonPeerReviewed application/pdf en http://irep.iium.edu.my/64740/3/027hazimah.doc application/pdf en http://irep.iium.edu.my/64740/2/parallel%20sessions.pdf application/pdf en http://irep.iium.edu.my/64740/4/089e0e_e25bd8cc963a40a99f3827013805012d.pdf application/pdf en http://irep.iium.edu.my/64740/1/ARTIKEL%20PENGURUSAN%20NAFKAH%20ANAK%20YATIM.pdf Hamid, Siti Nur Hazimah and Ahmad, Bahiyah and Abd Khalil, Shahidra and Mohd Marzuki, Zunaidah (2018) Pengurusan nafkah anak yatim menurut perspektif fiqh dan Undang-Undang Keluarga Islam di Malaysia: teori, kefahaman dan amalan masyarakat. In: The 2nd Islamic Management Development Conference (IMDeC 2018, 27 - 28 June 2018, Merbok, Kedah.. (Unpublished)
repository_type Digital Repository
institution_category Local University
institution International Islamic University Malaysia
building IIUM Repository
collection Online Access
language English
English
English
English
topic KBP1 Islamic law.Shariah.Fiqh
KBP174 Observances and practice of Islam
spellingShingle KBP1 Islamic law.Shariah.Fiqh
KBP174 Observances and practice of Islam
Hamid, Siti Nur Hazimah
Ahmad, Bahiyah
Abd Khalil, Shahidra
Mohd Marzuki, Zunaidah
Pengurusan nafkah anak yatim menurut perspektif fiqh dan Undang-Undang Keluarga Islam di Malaysia: teori, kefahaman dan amalan masyarakat
description Pengurusan nafkah anak yatim mengikut teori fiqh bermula dengan perpindahan tanggungjawab pembiayaan nafkah anak yatim kepada ahli waris anak yatim tersebut. Secara umumnya, fiqh telah membahaskan dengan jelas mengenai peralihan kewajipan ini, termasuk syarat-syarat ahli waris yang layak menyara anak yatim dan susunan ahli waris yang lebih perlu bertanggungjawab dalam pembiayaan nafkah tersebut. Teori ini kemudiannya dikodifikasikan sebagai undang-undang bertulis di dalam Undang-Undang Keluarga Islam di Malaysia yang telah meletakkan aturan syarak tersebut sebagai perkara yang mengikat setiap muslim di negara ini dan mempunyai implikasi undang-undang sekiranya dilanggar. Kajian ini justeru, dijalankan bagi melihat pengurusan nafkah anak yatim dan tanggungjawab ahli waris yang berevolusi dari fiqh seterusnya kepada undang-undang bertulis di Malaysia. Kajian ini juga dijalankan bagi menilai kefahaman masyarakat mengenai tanggungjawab ahli waris dalam nafkah anak yatim dan amalannya di dalam masyarakat. Metodologi analisis kandungan digunakan bagi melihat teori fiqh dan undang-undang, sementara kajian edaran soal selidik kepada 400 responden telah dijalankan bagi menilai tahap kefahaman masyarakat. Amalan masyarakat pula telah dinilai melalui temu bual mendalam semi berstuktur dengan responden hakim-hakim daripada mahkamah syariah terpilih dan beberapa orang pengurus rumah anak yatim di sekitar Lembah Klang. Dari sudut pengurusan nafkah anak yatim, ianya telah berevolusi daripada hukum-hukum yang terdapat di dalam kitab-kitab fiqh kepada peruntukan Undang-Undang Keluarga Islam di Malaysia yang telah diperuntukkan melalui seksyen 61 sehingga 81 bagi Enakmen Undang-Undang Keluarga Islam Selangor. Walaupun hasil dapatan soal selidik masyarakat pula menunjukkan hampir keseluruhan iaitu 93.2% responden mengetahui nafkah wajib ditanggung oleh ahli waris apabila bapa meninggal dunia 67.6% mengetahui apabila bapa ghaib atau hilang, 60.2% apabila bapa sakit yang tidak mampu bekerja, namun hanya separuh responden yang mengetahuiadanya peruntukan undang-undang yang boleh memerintahkan ahli waris supaya memberi nafkah. Berlainan dengan dapatan amalan, hasil temu bual mendapati tahap pengamalan masyarakat masih lagi rendah berbanding tahap pengetahuan mereka mengenai tanggungjawab ahli waris dalam menafkahi anak yatim sama ada dalam memberikan sokongan material (nafkah) ataupun sokongan moral. Hakim-hakim pula menjelaskan bahawa selalunya tiada tuntutan dibuat oleh pihak anak yatim bagi menuntut nafkah ke atas ahli waris. Kesimpulannya, kefahaman masyarakat mengenai tanggungjawab ahli waris dalam nafkah anak yatim adalah pada tahap yang agak memuaskan, namun bukan bagi tahap amalan dan pelaksanaan sepertimana yang telah dilaporkan di dalam hasil temu bual.
format Conference or Workshop Item
author Hamid, Siti Nur Hazimah
Ahmad, Bahiyah
Abd Khalil, Shahidra
Mohd Marzuki, Zunaidah
author_facet Hamid, Siti Nur Hazimah
Ahmad, Bahiyah
Abd Khalil, Shahidra
Mohd Marzuki, Zunaidah
author_sort Hamid, Siti Nur Hazimah
title Pengurusan nafkah anak yatim menurut perspektif fiqh dan Undang-Undang Keluarga Islam di Malaysia: teori, kefahaman dan amalan masyarakat
title_short Pengurusan nafkah anak yatim menurut perspektif fiqh dan Undang-Undang Keluarga Islam di Malaysia: teori, kefahaman dan amalan masyarakat
title_full Pengurusan nafkah anak yatim menurut perspektif fiqh dan Undang-Undang Keluarga Islam di Malaysia: teori, kefahaman dan amalan masyarakat
title_fullStr Pengurusan nafkah anak yatim menurut perspektif fiqh dan Undang-Undang Keluarga Islam di Malaysia: teori, kefahaman dan amalan masyarakat
title_full_unstemmed Pengurusan nafkah anak yatim menurut perspektif fiqh dan Undang-Undang Keluarga Islam di Malaysia: teori, kefahaman dan amalan masyarakat
title_sort pengurusan nafkah anak yatim menurut perspektif fiqh dan undang-undang keluarga islam di malaysia: teori, kefahaman dan amalan masyarakat
publishDate 2018
url http://irep.iium.edu.my/64740/
http://irep.iium.edu.my/64740/3/027hazimah.doc
http://irep.iium.edu.my/64740/2/parallel%20sessions.pdf
http://irep.iium.edu.my/64740/4/089e0e_e25bd8cc963a40a99f3827013805012d.pdf
http://irep.iium.edu.my/64740/1/ARTIKEL%20PENGURUSAN%20NAFKAH%20ANAK%20YATIM.pdf
first_indexed 2023-09-18T21:31:52Z
last_indexed 2023-09-18T21:31:52Z
_version_ 1777412564923187200