Tok Kenali (1868-1933): Pembaharu Pendidikan Traditional di Tanah Melayu

Usaha untuk membina sistem pendidikan yang boleh melahirkan pelajar yang mempunyai shakhsiyyah Islamiyyah merupakan satu usaha yang berterusan. Untuk tujuan tersebut, peninggalan warisan Islam yang silam harus dikali supaya mutiara yang terkandung di dalamnya boleh dihalusi dan dimanfaatkan. Meman...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Wan Yusoff, Wan Mazwati
Other Authors: Setsuo, Nishino
Format: Book Chapter
Language:English
Published: Asia Research Center, The Asian Cultures Research Institute, Toyo University 2010
Subjects:
Online Access:http://irep.iium.edu.my/45480/
http://irep.iium.edu.my/45480/1/WAN-Mazwati-completed-1.pdf
Description
Summary:Usaha untuk membina sistem pendidikan yang boleh melahirkan pelajar yang mempunyai shakhsiyyah Islamiyyah merupakan satu usaha yang berterusan. Untuk tujuan tersebut, peninggalan warisan Islam yang silam harus dikali supaya mutiara yang terkandung di dalamnya boleh dihalusi dan dimanfaatkan. Memandangkan Tok Kenali pernah mendokong satu pendidikan yang bersepadu, maka makalah ini mengkaji pemikiran-pemikiran beliau tentang pendidikan dan amalan pendidikannya. Di samping itu ia meneliti latar belakang pendidikannya dan juga individu ulama yang mempunyai pengaruh dalam hidupnya dan perkembangan ilmunya. Makalah ini juga meneliti pandangan Tok Kenali mengenai insan dan ilmu, peranannya dalam reformasi pendidikan Islam Kelantan dan kesan penubuhan Majlis Agama dan Adat Istiadat Melayu Kelantan terhadap pendidikan Islam. Makalah ini mengenalpasti model yang digunakan oleh Tok Kenali, metode pembelajaran dan pengajarannya dan kesan pendidikannya itu.