Tok Kenali (1868-1933): Pembaharu Pendidikan Traditional di Tanah Melayu
Usaha untuk membina sistem pendidikan yang boleh melahirkan pelajar yang mempunyai shakhsiyyah Islamiyyah merupakan satu usaha yang berterusan. Untuk tujuan tersebut, peninggalan warisan Islam yang silam harus dikali supaya mutiara yang terkandung di dalamnya boleh dihalusi dan dimanfaatkan. Meman...
Main Author: | |
---|---|
Other Authors: | |
Format: | Book Chapter |
Language: | English |
Published: |
Asia Research Center, The Asian Cultures Research Institute, Toyo University
2010
|
Subjects: | |
Online Access: | http://irep.iium.edu.my/45480/ http://irep.iium.edu.my/45480/1/WAN-Mazwati-completed-1.pdf |
Summary: | Usaha untuk membina sistem pendidikan yang boleh melahirkan pelajar yang mempunyai shakhsiyyah Islamiyyah merupakan satu usaha yang berterusan. Untuk tujuan tersebut, peninggalan warisan Islam yang silam harus dikali supaya mutiara yang terkandung di dalamnya boleh dihalusi dan dimanfaatkan. Memandangkan Tok Kenali pernah mendokong satu pendidikan yang bersepadu, maka makalah ini mengkaji pemikiran-pemikiran beliau tentang pendidikan dan amalan pendidikannya. Di samping itu ia meneliti latar belakang pendidikannya dan juga individu ulama yang mempunyai pengaruh dalam hidupnya dan perkembangan ilmunya. Makalah ini juga meneliti pandangan Tok Kenali mengenai insan dan ilmu, peranannya dalam reformasi pendidikan Islam Kelantan dan kesan penubuhan Majlis Agama dan Adat Istiadat Melayu Kelantan terhadap pendidikan Islam. Makalah ini mengenalpasti model yang digunakan oleh Tok Kenali, metode pembelajaran dan pengajarannya dan kesan pendidikannya itu. |
---|