Faktor jantina, etnik dan jurusan terhadap gaya pembelajaran di kalangan pelajar Universiti Teknologi Malaysia

Indeks Gaya Pembelajaran ini adalah perkakas yang digunakan untuk mengesan kecenderungan pelajar mendapatkan maklumat. Dalam kajian ini, faktor jantina, pilihan jurusan, dan etnik terhadap gaya pembelajaran ditinjau dan dihuraikan. Tinjauan mendapati tiada perbezaan ketara di antara pelajar lelaki...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Firdaus, Razali, Mohd. Noor, Norzailawati
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
English
Published: 2008
Subjects:
Online Access:http://irep.iium.edu.my/38211/
http://irep.iium.edu.my/38211/1/Paper_Gaya_Pembelajaran_di_UTM_NASDEC_08.pdf
http://irep.iium.edu.my/38211/4/Jadual_Pembentangan_NASDEC.pdf
id iium-38211
recordtype eprints
spelling iium-382112015-10-28T09:32:44Z http://irep.iium.edu.my/38211/ Faktor jantina, etnik dan jurusan terhadap gaya pembelajaran di kalangan pelajar Universiti Teknologi Malaysia Firdaus, Razali Mohd. Noor, Norzailawati H Social Sciences (General) HT Communities. Classes. Races Indeks Gaya Pembelajaran ini adalah perkakas yang digunakan untuk mengesan kecenderungan pelajar mendapatkan maklumat. Dalam kajian ini, faktor jantina, pilihan jurusan, dan etnik terhadap gaya pembelajaran ditinjau dan dihuraikan. Tinjauan mendapati tiada perbezaan ketara di antara pelajar lelaki dan perempuan dalam gaya pembelajaran. Sungguhpun pelajar jurusan Fakulti Kejuruteraan Mekanikal sedikit cenderung kepada gaya pembelajaran sequential (i.e. sekitar 60%) berbanding global, dan sebaliknya, pelajar jurusan Fakulti Kej. Kimia & Kej. Sumber Asli cenderung kepada gaya pembelajaran sensing (65%) berbanding intuitif, kaitan sebenar di antara gaya-gaya pembelajaran ini dengan tahap kelayakan masuk universiti tidak dapat dijelaskan. Pelajar Melayu dilihat lebih selesa dengan pembelajaran aktif berbanding reflektif. Kecenderungan gaya pembelajaran sensing dan reflektif di kalangan pelajar Cina berkemungkinan disuburkan oleh sistem pendidikan di sekolah rendah dan menengah. Kedua-dua gaya ini, ironinya secocok dengan suasana pembelajaran di universiti, dan mungkin faktor penyumbang utama kepada kemandirian dan kecemerlangan mereka dalam sistem pendidikan di universiti. Hasil tinjauan ini memberi maklumat yang berguna kepada pengajar untuk mempelbagai teknik pengajaran sesuai dengan kumpulan sasaran. 2008 Conference or Workshop Item NonPeerReviewed application/pdf en http://irep.iium.edu.my/38211/1/Paper_Gaya_Pembelajaran_di_UTM_NASDEC_08.pdf application/pdf en http://irep.iium.edu.my/38211/4/Jadual_Pembentangan_NASDEC.pdf Firdaus, Razali and Mohd. Noor, Norzailawati (2008) Faktor jantina, etnik dan jurusan terhadap gaya pembelajaran di kalangan pelajar Universiti Teknologi Malaysia. In: National Student Development Conference 2008 (NASDEC 2008), 22-23 October 2008, Johor Bahru.
repository_type Digital Repository
institution_category Local University
institution International Islamic University Malaysia
building IIUM Repository
collection Online Access
language English
English
topic H Social Sciences (General)
HT Communities. Classes. Races
spellingShingle H Social Sciences (General)
HT Communities. Classes. Races
Firdaus, Razali
Mohd. Noor, Norzailawati
Faktor jantina, etnik dan jurusan terhadap gaya pembelajaran di kalangan pelajar Universiti Teknologi Malaysia
description Indeks Gaya Pembelajaran ini adalah perkakas yang digunakan untuk mengesan kecenderungan pelajar mendapatkan maklumat. Dalam kajian ini, faktor jantina, pilihan jurusan, dan etnik terhadap gaya pembelajaran ditinjau dan dihuraikan. Tinjauan mendapati tiada perbezaan ketara di antara pelajar lelaki dan perempuan dalam gaya pembelajaran. Sungguhpun pelajar jurusan Fakulti Kejuruteraan Mekanikal sedikit cenderung kepada gaya pembelajaran sequential (i.e. sekitar 60%) berbanding global, dan sebaliknya, pelajar jurusan Fakulti Kej. Kimia & Kej. Sumber Asli cenderung kepada gaya pembelajaran sensing (65%) berbanding intuitif, kaitan sebenar di antara gaya-gaya pembelajaran ini dengan tahap kelayakan masuk universiti tidak dapat dijelaskan. Pelajar Melayu dilihat lebih selesa dengan pembelajaran aktif berbanding reflektif. Kecenderungan gaya pembelajaran sensing dan reflektif di kalangan pelajar Cina berkemungkinan disuburkan oleh sistem pendidikan di sekolah rendah dan menengah. Kedua-dua gaya ini, ironinya secocok dengan suasana pembelajaran di universiti, dan mungkin faktor penyumbang utama kepada kemandirian dan kecemerlangan mereka dalam sistem pendidikan di universiti. Hasil tinjauan ini memberi maklumat yang berguna kepada pengajar untuk mempelbagai teknik pengajaran sesuai dengan kumpulan sasaran.
format Conference or Workshop Item
author Firdaus, Razali
Mohd. Noor, Norzailawati
author_facet Firdaus, Razali
Mohd. Noor, Norzailawati
author_sort Firdaus, Razali
title Faktor jantina, etnik dan jurusan terhadap gaya pembelajaran di kalangan pelajar Universiti Teknologi Malaysia
title_short Faktor jantina, etnik dan jurusan terhadap gaya pembelajaran di kalangan pelajar Universiti Teknologi Malaysia
title_full Faktor jantina, etnik dan jurusan terhadap gaya pembelajaran di kalangan pelajar Universiti Teknologi Malaysia
title_fullStr Faktor jantina, etnik dan jurusan terhadap gaya pembelajaran di kalangan pelajar Universiti Teknologi Malaysia
title_full_unstemmed Faktor jantina, etnik dan jurusan terhadap gaya pembelajaran di kalangan pelajar Universiti Teknologi Malaysia
title_sort faktor jantina, etnik dan jurusan terhadap gaya pembelajaran di kalangan pelajar universiti teknologi malaysia
publishDate 2008
url http://irep.iium.edu.my/38211/
http://irep.iium.edu.my/38211/1/Paper_Gaya_Pembelajaran_di_UTM_NASDEC_08.pdf
http://irep.iium.edu.my/38211/4/Jadual_Pembentangan_NASDEC.pdf
first_indexed 2023-09-18T20:54:52Z
last_indexed 2023-09-18T20:54:52Z
_version_ 1777410236580102144