Pendekatan Al-Quran dalam pembangunan modal insan
Al-Quran selalu menegaskan kepada pembacanya agar ianya difahami dengan penuh teliti seterusnya mengambil iktibar setiap paparan yang terkandung di dalamnya. Al-Quran sebenarnya telah menggunakan pelbagai pendekatan atau kaedah dalam pembangunan modal insan. Kepelbagaian pendekatan tersebut telah te...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Conference or Workshop Item |
Language: | English |
Published: |
Penerbitan Bersama Biro Perkhidmatan Pendidikan, Majlis Islam Sarawak, Jabatan Pelajaran Sarawak & Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia
2008
|
Subjects: | |
Online Access: | http://irep.iium.edu.my/32479/ http://irep.iium.edu.my/32479/1/pendekatan_al-quran_dalam_pembangunan_modal_insan.pdf |
Summary: | Al-Quran selalu menegaskan kepada pembacanya agar ianya difahami dengan penuh teliti seterusnya mengambil iktibar setiap paparan yang terkandung di dalamnya. Al-Quran sebenarnya telah menggunakan pelbagai pendekatan atau kaedah dalam pembangunan modal insan. Kepelbagaian pendekatan tersebut telah terbukti berjaya membentuk masyarakat manusai di zaman Rasulullah dan zaman keagungan Islam selepasnya. Ini adalah kerana ia mempunyai pedagogi sendiri dalam mendidik jiwa-jiwa manusia. Kejayaan tersebut membuktikan bahawa pembangunan modal insan berteraskan al-Quran mampu mengubah jiwa serta mengangkat kehidupan manusai kemercu kegemilangan. Kertas kerja ini membincangkan beberapa aspek pendekatan yang digunakan oleh al-Qur'an mampu mengubah jiwa serta mengangkat kehidupan manusai kemercu kegemilangan. Kertas kerja ini membincangkan beberapa aspek pendekatan yang digunakan oleh al-Qur'an dalam pembangunan modal insan. Kajian terhadap kandungan al-Qur'an mendapati bahawa kitab yang diwahyukan oleh Allah ini menggunakan pelbagai kaedah dalam menyampai mesej kepada manusia. Dalam al-Quran tedapat cara-cara penyampaian yang sesuai digunakan di dalam pendidikan dan pembangunan insan. Kepelbagaian kaedah ini adlah bertepatan dengna pelbagai ragam manusia yang mempunyai cita rasa dan minat yang berbeza. |
---|