Child education : what should be optimal
Dasar negara tidak seharusnya tertumpu hanya kepada pembangunan ekonomi dan perindustrian malah penekanan perlu diberikan kepada pendidikan kanak-kanak, khasnya di peringkat awal perkembangan. Pendekatan yang positif dalam mendidik kanak-kanak adalah suatu yang amat kritikal kerana ianya akan menjad...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Yayasan Takmir
2006
|
Subjects: | |
Online Access: | http://irep.iium.edu.my/29465/ http://irep.iium.edu.my/29465/1/child_education_what_should_be_optimal_1.pdf |
Summary: | Dasar negara tidak seharusnya tertumpu hanya kepada pembangunan ekonomi dan perindustrian malah penekanan perlu diberikan kepada pendidikan kanak-kanak, khasnya di peringkat awal perkembangan. Pendekatan yang positif dalam mendidik kanak-kanak adalah suatu yang amat kritikal kerana ianya akan menjadi asas bagi seorang kanak-kanak untuk berfikiran positif terhadap sekolah dan kehidupan pada masa depan. Kertas kerja ini mengaskan bahawa pengalaman pembelajaran yang perlu didedahkan kepada kanak-kanak mestilah berasaskan kepada minat, mengikut tahap perkembangan dan kemampuan mereka. Pendidikan kanak-kanak perlu bermula dari rumah, lebih menjurus kepada pendekatan yang tidak formal, mempelajari kemahiran kehidupan sosial dan lebih menghargai serta mengutamakan proses pembelajaran bukannya hasil pembelajaran. Kertas kerja ini juga mengupas beberapa strategi utama perlu dijadikan asas dan dipraktikkan dalam mendidik kanak-kanak. Pendidikan kanak-kanak yang memberi tumpuan berlebih-lebihan kepada pencapaian akademik, boleh memberi kesan yang negatif kepada perkembangan mereka. |
---|