Pengurusan pendidikan untuk sekolah berkesan daripada perspektif Islam

Kertas kerja ini membincangkan konsep sekolah berkesan dari segi pengurusannya menurut perspektif Islam. Secara keseluruhannya, skolah berkesan daripada perspektif Islam memperlihatkan ciri-ciri berikut: (a) ketinggian moral dan akhlak di kalangan warga pendidikan, (b) kesepaduan kurikulum dengan ag...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hashim, Rosnani
Other Authors: Yusoff, Marohaini
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: Fakulti Pendidikan, Universiti Malaya 1999
Subjects:
Online Access:http://irep.iium.edu.my/26965/
http://irep.iium.edu.my/26965/1/RH_Pengurusan_pendidikan_utk_sekolah_berkesan.PDF
Description
Summary:Kertas kerja ini membincangkan konsep sekolah berkesan dari segi pengurusannya menurut perspektif Islam. Secara keseluruhannya, skolah berkesan daripada perspektif Islam memperlihatkan ciri-ciri berikut: (a) ketinggian moral dan akhlak di kalangan warga pendidikan, (b) kesepaduan kurikulum dengan agama, (c) budaya sekolah yang menjanakan persaudaraan Islam, (d) kewujudan budaya ilmu yang memberi penghormatan kepada guru dan kecintaan kepada ilmu, dan (e) memberi kemudahan kepada aktiviti yang diberi perhatian oleh agama dan mencegah perkara mungkar. Berdasarkan konsep sekolah berkesan daripada perspektif Barat dan Islam, beberapa implikasi terhadap pengurusan sekolah berkesan daripada perspektif Islam dibincangkan.