Pengurusan pendidikan untuk sekolah berkesan daripada perspektif Islam
Kertas kerja ini membincangkan konsep sekolah berkesan dari segi pengurusannya menurut perspektif Islam. Secara keseluruhannya, skolah berkesan daripada perspektif Islam memperlihatkan ciri-ciri berikut: (a) ketinggian moral dan akhlak di kalangan warga pendidikan, (b) kesepaduan kurikulum dengan ag...
Main Author: | |
---|---|
Other Authors: | |
Format: | Conference or Workshop Item |
Language: | English |
Published: |
Fakulti Pendidikan, Universiti Malaya
1999
|
Subjects: | |
Online Access: | http://irep.iium.edu.my/26965/ http://irep.iium.edu.my/26965/1/RH_Pengurusan_pendidikan_utk_sekolah_berkesan.PDF |
Summary: | Kertas kerja ini membincangkan konsep sekolah berkesan dari segi pengurusannya menurut perspektif Islam. Secara keseluruhannya, skolah berkesan daripada perspektif Islam memperlihatkan ciri-ciri berikut: (a) ketinggian moral dan akhlak di kalangan warga pendidikan, (b) kesepaduan kurikulum dengan agama, (c) budaya sekolah yang menjanakan persaudaraan Islam, (d) kewujudan budaya ilmu yang memberi penghormatan kepada guru dan kecintaan kepada ilmu, dan (e) memberi kemudahan kepada aktiviti yang diberi perhatian oleh agama dan mencegah perkara mungkar. Berdasarkan konsep sekolah berkesan daripada perspektif Barat dan Islam, beberapa implikasi terhadap pengurusan sekolah berkesan daripada perspektif Islam dibincangkan. |
---|