The integrated approach in Malaysian education: the International Islamic University Malaysia as the model
Reformasi pendidikan di Malaysia pada tahun 1980an dan 1990an mempunyai hubungan rapat dengan saranan-saranan daripada Persidangan Sedunia Mengenai Pendidikan Yang Pertama di Makkah pada tahun 1977 dan juga kesedaran tentang lcepentingan nitai moral dan akhlak. Pendidikan di Malaysia bukan sahaj...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Yayasan Takmir
2009
|
Subjects: | |
Online Access: | http://irep.iium.edu.my/21180/ http://irep.iium.edu.my/21180/ http://irep.iium.edu.my/21180/1/the_integrated_approach_in_malaysian_education__the_international_islamic_university_as_the_model___sidek_bin_baba.pdf |
id |
iium-21180 |
---|---|
recordtype |
eprints |
spelling |
iium-211802012-04-12T00:53:05Z http://irep.iium.edu.my/21180/ The integrated approach in Malaysian education: the International Islamic University Malaysia as the model Baba, Sidek BP1 Islam L Education (General) LB2300 Higher Education LG Individual institutions (Asia. Africa) Reformasi pendidikan di Malaysia pada tahun 1980an dan 1990an mempunyai hubungan rapat dengan saranan-saranan daripada Persidangan Sedunia Mengenai Pendidikan Yang Pertama di Makkah pada tahun 1977 dan juga kesedaran tentang lcepentingan nitai moral dan akhlak. Pendidikan di Malaysia bukan sahaja bagi tujuan pemupukan perpaduan nasional dalam konteks masyarakat herbilang kaum tetapijuga penyepaduan ilmu. Makalah ini menyorot usaha-usaha untuk menjelmakan pendidikan bersepadu dari peringkat sekalah sehingga lcemuncaknya di peringkat pengajian tinggi melalui penubuhan dan peranan Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UlAM). Kejayaan UIAM dari sudut penyepaduan ilmu pengetahuan dan melahirkan pelajar yang holistik telah menjadikan ia model bagi banyak institusi Islam dalam dan luar negara. Perkembangan UlAM dari sudut ilmu-ilmu Islam seperti disiplin ekanomi dan lcewangan Islam yang praktikal dan pengaruhnya melalui pelajar antarabangsa memungkinkan peranannya yang lebih besar Ice arah kebangkitan semula zaman lcegemitangan Islam. Yayasan Takmir 2009-07 Article PeerReviewed application/pdf en http://irep.iium.edu.my/21180/1/the_integrated_approach_in_malaysian_education__the_international_islamic_university_as_the_model___sidek_bin_baba.pdf Baba, Sidek (2009) The integrated approach in Malaysian education: the International Islamic University Malaysia as the model. Jurnal Pendidikan Islam, 13 (2). pp. 87-99. ISSN 0127-5153 http://i-epistemology.net/e-journal/jurnal-pendidikan-islam/1128-jurnal-pendidikan-islam.html |
repository_type |
Digital Repository |
institution_category |
Local University |
institution |
International Islamic University Malaysia |
building |
IIUM Repository |
collection |
Online Access |
language |
English |
topic |
BP1 Islam L Education (General) LB2300 Higher Education LG Individual institutions (Asia. Africa) |
spellingShingle |
BP1 Islam L Education (General) LB2300 Higher Education LG Individual institutions (Asia. Africa) Baba, Sidek The integrated approach in Malaysian education: the International Islamic University Malaysia as the model |
description |
Reformasi pendidikan di Malaysia pada tahun 1980an dan 1990an mempunyai
hubungan rapat dengan saranan-saranan daripada Persidangan Sedunia
Mengenai Pendidikan Yang Pertama di Makkah pada tahun 1977 dan juga
kesedaran tentang lcepentingan nitai moral dan akhlak. Pendidikan di Malaysia
bukan sahaja bagi tujuan pemupukan perpaduan nasional dalam konteks
masyarakat herbilang kaum tetapijuga penyepaduan ilmu. Makalah ini menyorot
usaha-usaha untuk menjelmakan pendidikan bersepadu dari peringkat sekalah
sehingga lcemuncaknya di peringkat pengajian tinggi melalui penubuhan dan
peranan Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UlAM). Kejayaan UIAM
dari sudut penyepaduan ilmu pengetahuan dan melahirkan pelajar yang holistik
telah menjadikan ia model bagi banyak institusi Islam dalam dan luar negara.
Perkembangan UlAM dari sudut ilmu-ilmu Islam seperti disiplin ekanomi dan
lcewangan Islam yang praktikal dan pengaruhnya melalui pelajar antarabangsa
memungkinkan peranannya yang lebih besar Ice arah kebangkitan semula zaman
lcegemitangan Islam. |
format |
Article |
author |
Baba, Sidek |
author_facet |
Baba, Sidek |
author_sort |
Baba, Sidek |
title |
The integrated approach in Malaysian education: the International Islamic University Malaysia as the model |
title_short |
The integrated approach in Malaysian education: the International Islamic University Malaysia as the model |
title_full |
The integrated approach in Malaysian education: the International Islamic University Malaysia as the model |
title_fullStr |
The integrated approach in Malaysian education: the International Islamic University Malaysia as the model |
title_full_unstemmed |
The integrated approach in Malaysian education: the International Islamic University Malaysia as the model |
title_sort |
integrated approach in malaysian education: the international islamic university malaysia as the model |
publisher |
Yayasan Takmir |
publishDate |
2009 |
url |
http://irep.iium.edu.my/21180/ http://irep.iium.edu.my/21180/ http://irep.iium.edu.my/21180/1/the_integrated_approach_in_malaysian_education__the_international_islamic_university_as_the_model___sidek_bin_baba.pdf |
first_indexed |
2023-09-18T20:32:05Z |
last_indexed |
2023-09-18T20:32:05Z |
_version_ |
1777408803824730112 |