The integrated approach in Malaysian education: the International Islamic University Malaysia as the model

Reformasi pendidikan di Malaysia pada tahun 1980an dan 1990an mempunyai hubungan rapat dengan saranan-saranan daripada Persidangan Sedunia Mengenai Pendidikan Yang Pertama di Makkah pada tahun 1977 dan juga kesedaran tentang lcepentingan nitai moral dan akhlak. Pendidikan di Malaysia bukan sahaj...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Baba, Sidek
Format: Article
Language:English
Published: Yayasan Takmir 2009
Subjects:
Online Access:http://irep.iium.edu.my/21180/
http://irep.iium.edu.my/21180/
http://irep.iium.edu.my/21180/1/the_integrated_approach_in_malaysian_education__the_international_islamic_university_as_the_model___sidek_bin_baba.pdf
id iium-21180
recordtype eprints
spelling iium-211802012-04-12T00:53:05Z http://irep.iium.edu.my/21180/ The integrated approach in Malaysian education: the International Islamic University Malaysia as the model Baba, Sidek BP1 Islam L Education (General) LB2300 Higher Education LG Individual institutions (Asia. Africa) Reformasi pendidikan di Malaysia pada tahun 1980an dan 1990an mempunyai hubungan rapat dengan saranan-saranan daripada Persidangan Sedunia Mengenai Pendidikan Yang Pertama di Makkah pada tahun 1977 dan juga kesedaran tentang lcepentingan nitai moral dan akhlak. Pendidikan di Malaysia bukan sahaja bagi tujuan pemupukan perpaduan nasional dalam konteks masyarakat herbilang kaum tetapijuga penyepaduan ilmu. Makalah ini menyorot usaha-usaha untuk menjelmakan pendidikan bersepadu dari peringkat sekalah sehingga lcemuncaknya di peringkat pengajian tinggi melalui penubuhan dan peranan Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UlAM). Kejayaan UIAM dari sudut penyepaduan ilmu pengetahuan dan melahirkan pelajar yang holistik telah menjadikan ia model bagi banyak institusi Islam dalam dan luar negara. Perkembangan UlAM dari sudut ilmu-ilmu Islam seperti disiplin ekanomi dan lcewangan Islam yang praktikal dan pengaruhnya melalui pelajar antarabangsa memungkinkan peranannya yang lebih besar Ice arah kebangkitan semula zaman lcegemitangan Islam. Yayasan Takmir 2009-07 Article PeerReviewed application/pdf en http://irep.iium.edu.my/21180/1/the_integrated_approach_in_malaysian_education__the_international_islamic_university_as_the_model___sidek_bin_baba.pdf Baba, Sidek (2009) The integrated approach in Malaysian education: the International Islamic University Malaysia as the model. Jurnal Pendidikan Islam, 13 (2). pp. 87-99. ISSN 0127-5153 http://i-epistemology.net/e-journal/jurnal-pendidikan-islam/1128-jurnal-pendidikan-islam.html
repository_type Digital Repository
institution_category Local University
institution International Islamic University Malaysia
building IIUM Repository
collection Online Access
language English
topic BP1 Islam
L Education (General)
LB2300 Higher Education
LG Individual institutions (Asia. Africa)
spellingShingle BP1 Islam
L Education (General)
LB2300 Higher Education
LG Individual institutions (Asia. Africa)
Baba, Sidek
The integrated approach in Malaysian education: the International Islamic University Malaysia as the model
description Reformasi pendidikan di Malaysia pada tahun 1980an dan 1990an mempunyai hubungan rapat dengan saranan-saranan daripada Persidangan Sedunia Mengenai Pendidikan Yang Pertama di Makkah pada tahun 1977 dan juga kesedaran tentang lcepentingan nitai moral dan akhlak. Pendidikan di Malaysia bukan sahaja bagi tujuan pemupukan perpaduan nasional dalam konteks masyarakat herbilang kaum tetapijuga penyepaduan ilmu. Makalah ini menyorot usaha-usaha untuk menjelmakan pendidikan bersepadu dari peringkat sekalah sehingga lcemuncaknya di peringkat pengajian tinggi melalui penubuhan dan peranan Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UlAM). Kejayaan UIAM dari sudut penyepaduan ilmu pengetahuan dan melahirkan pelajar yang holistik telah menjadikan ia model bagi banyak institusi Islam dalam dan luar negara. Perkembangan UlAM dari sudut ilmu-ilmu Islam seperti disiplin ekanomi dan lcewangan Islam yang praktikal dan pengaruhnya melalui pelajar antarabangsa memungkinkan peranannya yang lebih besar Ice arah kebangkitan semula zaman lcegemitangan Islam.
format Article
author Baba, Sidek
author_facet Baba, Sidek
author_sort Baba, Sidek
title The integrated approach in Malaysian education: the International Islamic University Malaysia as the model
title_short The integrated approach in Malaysian education: the International Islamic University Malaysia as the model
title_full The integrated approach in Malaysian education: the International Islamic University Malaysia as the model
title_fullStr The integrated approach in Malaysian education: the International Islamic University Malaysia as the model
title_full_unstemmed The integrated approach in Malaysian education: the International Islamic University Malaysia as the model
title_sort integrated approach in malaysian education: the international islamic university malaysia as the model
publisher Yayasan Takmir
publishDate 2009
url http://irep.iium.edu.my/21180/
http://irep.iium.edu.my/21180/
http://irep.iium.edu.my/21180/1/the_integrated_approach_in_malaysian_education__the_international_islamic_university_as_the_model___sidek_bin_baba.pdf
first_indexed 2023-09-18T20:32:05Z
last_indexed 2023-09-18T20:32:05Z
_version_ 1777408803824730112