Keberkesanan penggunaan CD-atlas elektronik dalam meningkatkan prestasi dan minat pelajar dalam mata pelajaran geografi
Kajian ini bertujuan meninjau keberkesanan pengajaran dan pembelajaran topik Bentuk Muka Bumi dan Potensinya dalam Mata Pelajaran Geografi Tingkatan Satu.Kajian ini turut meninjau penggunaan CD-Atlas Elektronik dalam mata pelajaran Geografi.dan hubungan antara minat pelajar terhadap pencapaian pelaj...
Main Authors: | , , , |
---|---|
Format: | Conference or Workshop Item |
Language: | English English |
Published: |
2011
|
Subjects: | |
Online Access: | http://irep.iium.edu.my/15040/ http://irep.iium.edu.my/15040/1/National_Seminar_on_History_%26_Geog_Edu_UMS_-_CD_dalam_Pembelajaran_Geografi.pdf http://irep.iium.edu.my/15040/4/keberkesanan_penggunaan_CD-atlas.pdf |
Summary: | Kajian ini bertujuan meninjau keberkesanan pengajaran dan pembelajaran topik Bentuk Muka Bumi dan Potensinya dalam Mata Pelajaran Geografi Tingkatan Satu.Kajian ini turut meninjau penggunaan CD-Atlas Elektronik dalam mata pelajaran Geografi.dan hubungan antara minat pelajar terhadap pencapaian pelajaran geografi. Kajian ini menggunakan kuasi eksperimen.Sampel kajian adalah terdiri daripada 60 orang pelajar yang dipilih daripada
Sekolah Menengah Kebangsaan Benoni, Papar. Sampel kajian dibahagikan kepada dua kumpulan iaitu kumpulan rawatan dan kumpulan kawalan yang masing-masing terdiri daripada
30 orang pelajar. Kumpulan rawatan didedahkan dengan penggunaan CD-Atlas Elektronik semasa proses pengajaran dan pembelajaran, manakala kumpulan kawalan menggunakan
kaedah tradisional. Ujian pra, ujian pasca dan soal selidik digunakan sebagai instrumen kajian.Dapatan kajian dianalisis dengan ujian-t dan statistik deskriptif.Kajian mendapati bahawa penggunaan CD-Atlas Elektronik dapat menarik minat pelajar terhadap mata pelajaran
Geografi.Statistik skor min menunjukkan minat pelajar berada pada tahap tinggi. Hipotesis nul pertama yang menyatakan tidak terdapat perbezaan yang signifikan antara skor ujian pra ujian pasca dalam kumpulan rawatan adalah ditolak.Analisis ujian-t menunjukkan terdapat perbezaan
yang signifikan (p<0.05).Statistik skor min menunjukkan hubungan yang positif antara minat dan prestasi penggunaan CD-Atlas Elektronik dalam mata pelajaran Geografi. Dengan hal yang demikian hipotesis nul kedua juga ditolak. |
---|