Kaedah lawatan ke tempat sejarah: kepentingan dan strategi

Perlaksanaan Lawatan Ke Tempat Sejarah mempunyai nilai jangka pendek dan jangka panjang untuk kebaikan pelajar, sistem pendidikan, dan negara. Kaedah ini telah banyak memberi peluang kepada pelajar-pelajar untuk terlibat secara langsung dengan kaedah pengajaran-pembelajaran sejarah lebih aktif dan p...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Salleh, Mohamad Johdi, Agus, Ariegusrini
Other Authors: Ahmad, Abdul Razaq
Format: Book Chapter
Language:English
Published: UKM and Universiti Riau Indonesia 2009
Subjects:
Online Access:http://irep.iium.edu.my/13279/
http://irep.iium.edu.my/13279/1/Chapter_-_Kaedah_Lawatan_ke_Tempat_Sejarah_-_2009.pdf
Description
Summary:Perlaksanaan Lawatan Ke Tempat Sejarah mempunyai nilai jangka pendek dan jangka panjang untuk kebaikan pelajar, sistem pendidikan, dan negara. Kaedah ini telah banyak memberi peluang kepada pelajar-pelajar untuk terlibat secara langsung dengan kaedah pengajaran-pembelajaran sejarah lebih aktif dan produktif. Strategi pengajaran dan pembelajaran Lawatan Ke Tempat Sejarah wajar diselenggarakan secara berperingkat, berterusan dan professional. Sebagai pendidik dalam Subjek Sejarah, kami amat menghargai setiap usaha yang disumbangkan oleh semua pihak untuk memastikan keberkesanan dan kejayaan perlaksanaan kaedah Lawatan Ke Tempat Sejarah. Tidak ada satu pihak pun yang merancang untuk kegagalan. Oleh itu, adalah diharapkan bahawa kelemahan yang timbul perlu diterima dengan positif dan sama-sama berusaha membaiki supaya mencapai objektif dengan lebih cemerlang. Pelajar-pelajar kini adalah pewaris generasi yang mencorakkan senario negara akan datang. Pengabaian terhadap subjek Sejarah bererti penyisihan aspek patriotisme dan kenegaraan yang memungkinkan kita berdagang di negeri sendiri. Sejarah mempunyai kekuatan tersendiri.